MOTO-BUBLE: MITSUBISHI, KIA, JEEP, ALFA ROMEO, BMW, CITROEN, FORD, PEUGEOT, HYUNDAI, ASTON MARTIN, DS, HONDA, YAMAHA, TRIUMPH, DACIA, SUZUKI, VOLVO

MITSUBISHI ASX: ODPADAJĄCY TŁUMIK
W samochodach marki Mitsubishi ASX (GA1W), rok modelowy 2011 – 2019, końcówka układu wydechowego nie posiadająca dodatkowego podparcia może pęknąć i odpaść podczas jazdy.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 5 882 pojazdów.
KIA EV9: WYDŁUŻONA DROGA HAMOWANIA
W samochodach marki KIA EV9 (kod modelowy MV1), wyprodukowanych w Korei Południowej od 10 marca 2023 do 6 września 2024, z powodu błędu oprogramowania zintegrowanego hamulca elektronicznego (Integrated Electronic Brake – IEB) wielokrotne zatrzymywanie pojazdu przy użyciu RSPA (zdalny inteligentny asystent parkowania) przy prędkości około 3 km/h lub mniejszej może skutkować wystąpieniem niewystarczającego ciśnienia w układzie hamulcowym, co może skutkować wydłużeniem drogi hamowania podczas korzystania z ww. systemu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 546 pojazdów.
JEEP COMPASS, JEEP RENEGADE, ALFA ROMEO TONALE: AWARIE HAMULCÓW
Samochody marki Jeep, modele: Compass i Renegade oraz Alfa Romeo Tonale mogły zostać wyprodukowane z zespołem pedału hamulca, zapadającego się zbyt głęboko podczas hamowania. Taka sytuacja uniemożliwia kierowcy aktywację hamulców. W przypadku awarii pedału hamulca podczas jazdy można skorzystać z elektronicznego hamulca postojowego umieszczonego na konsoli środkowej, aby spowolnić samochód aż do kontrolowanego zatrzymania. Ponadto, system automatycznego awaryjnego hamowania, gdy jest aktywny, interweniuje w przypadku rozpoznania niebezpieczeństwa kolizji.
Kampanii naprawczej w Polsce podlega łącznie 1 755 pojazdów.
BMW X1: WADLIWY MATERIAŁ SŁUPKÓW BOCZNYCH
W samochodach marki BMW X1 (U11), wyprodukowanych w Niemczech, użyto częściowo niewłaściwego materiału do wzmocnienia słupka B z lewej i z prawej strony. W przypadku uderzenia bocznego może to prowadzić do zmienionej charakterystyki zderzenia i zwiększonego ryzyka powstania obrażeń ciała u pasażerów. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 275 pojazdów.
BMW X3: PĘKAJĄCE MOCOWANIA SZYN W BAGAŻNIKU
W samochodach marki BMW X3 (G01) i X3 M (F97), wyprodukowanych w Niemczech, przy wcześniejszej naprawie mocowania szyn w bagażniku użyto części, które nie w każdym przypadku zapewniają bezpieczne złącze śrubowe. W okolicznościach prowadzących do wypadku szyny do mocowania mogą się przesunąć, stwarzając dodatkowe ryzyko obrażeń ciała.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 858 pojazdów.
CITROEN JUMPY, FIAT PROFESSIONAL SCUDO, OPEL VIVARO, PEUGEOT EXPERT: ODPADAJĄCY EKRAN RADIA
W samochodach marki Citroën Jumpy, Fiat Professional Scudo, Opel Vivaro oraz Peugeot Expert, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, wyświetlacz radia może być niewystarczająco zabezpieczony. Podczas wypadku ekran może się odłączyć, doprowadzając do obrażeń ciała pasażerów i/lub uszkodzenia napełniającej się poduszki powietrznej.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 780 pojazdów.
FORD MUSTANG: WYCIEK PŁYNU HYDRAULICZNEGO
W samochodach marki Ford Mustang, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych w fabryce Flatrock Assembly Plant od 15.11.2023 do 22.05.2024, przewód ciśnieniowy sprzęgła hydraulicznego może nie być prawidłowo zamocowany i może stykać się z gorącymi elementami układu wydechowego, skutkując wyciekiem płynu hydraulicznego a następnie brakiem możliwości zmiany biegów i zatrzymaniem silnika, co zwiększa ryzyko wypadku. Dodatkowo jeśli wyciekający płyn hydrauliczny nagromadzi się w pobliżu wystarczająco gorącej powierzchni, może wystąpić dymienie i dojść do pożaru pod pokrywą komory silnika. Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 43 pojazdy.
Ponadto w samochodach tej samej marki marki wyprodukowanych w tej samej fabryce od 11.10.2022 do 31.03.2023, podczas próby skrętu kierownica może zacząć oscylować bez ostrzeżenia (na przemian w prawo/w lewo), co zwiększa ryzyko wypadku. W tym przypadku na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 98 pojazdów.
PEUGEOT 3008: PĘKAJĄCA RAMA PODSILNIKOWA
W samochodach marki Peugeot 3008, wyprodukowanych we Francji, wspornik ramy podsilnikowej nie jest zgodny ze specyfikacją produkcyjną. Może to doprowadzić do korozji podczas użytkowania pojazdu oraz do potencjalnego rozprzestrzeniania się pęknięć ww. wspornika i skutkować ryzykiem utraty możliwości kontrolowania ruchu pojazdu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 43 pojazdy.
HYUNDAI TUSCON: USZKODZENIA WAŁKA ROZRZĄDU
W samochodach marki Hyundai Tucson MHEV NX4, wyprodukowanych od 12.09.2022 do 07.09.2023 w Czechach, może dojść do uszkodzenia wałka rozrządu zaworów wylotowych i połączenia pompy podciśnienia układu hamulcowego doprowadzając do gwałtownego szarpnięcia podczas jazdy.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 2 200 pojazdów.
ASTON MARTIN DBX707, DB12 I VINTAGE: PĘKAJĄCE PRZEWODY OLEJOWE
W samochodach marki Aston Martin, modele: DBX707, DB12 i Vantage, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii między październikiem 2022, a kwietniem 2023, niektóre przewody olejowe chłodnicy oleju silnikowego mogą pękać, co może skutkować utratą oleju i ciśnienia oleju. Nagła utrata oleju i spadek jego ciśnienia może doprowadzić do zgaśnięcia lub zatarcia silnika, a w dalszej konsekwencji – zwiększyć ryzyko wypadku lub pożaru.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 26 pojazdów.
CITROEN C4: STRZELAJĄCE PODUSZKI POWIETRZNE
W samochodach marki Citroën C4, wyprodukowanych we Francji, może wystąpić po pewnym czasie użytkowania ryzyko wadliwego działania poduszek powietrznych kierowcy i pasażera. Preparat użyty do produkcji poduszek może ulegać zmianom w miarę upływu czasu oraz narażenia na bardzo wysoką temperaturę/wilgotność. W przypadku kolizji, gdy napełniacz poduszki powietrznej zostanie uruchomiony, generowanie gazu może następować szybciej niż zaprojektowano. Takie uwolnienie większej energii może prowadzić do odłączenia metalowych fragmentów od ulegającego rozerwaniu napełniacza i ich wylotu w kierunku kierowcy/pasażerów pojazdu. Może to doprowadzić do poważnych obrażeń lub utraty życia.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 6 650 pojazdów.
DS7 CROSSBACK: WADLIWY ASYSTENT UTRZYMANIA PASA RUCHU
W samochodach marki DS7 Crossback systemy Lane Keeping Assist / Lane Position Assist mogą nie działać prawidłowo i sprawiać, że pojazd nie będzie utrzymywał środka pasa ruchu i będzie zbaczał poza białe linie.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 42 pojazdy.
JEEP AVENGER BEV: MIMOWOLNA DEZAKTYWACJA SYSTEMU HAMOWANIA AWARYJNEGO I UTRZYMANIA PASA RUCHU
W samochodach marki Jeep Avenger BEV, wyprodukowanych w Polsce, funkcjonalność Zaawansowanego Systemu Wspomagania Kierowcy (ADAS) może nie spełniać wymogów regulacyjnych. Długie naciśnięcie fizycznego przycisku ADAS w radiu może jednocześnie dezaktywować AEB/LKA (aktywny system hamowania awaryjnego/utrzymywania pasa ruchu).
Kampanii naprawczej w Polsce podlega 7 pojazdów.
JEEP AVENGER: NIESPRAWNY UKŁAD KIEROWNICZY
Samochody marki Jeep Avenger, wyprodukowane w Polsce, mogą być wyposażone w zębatkę przekładni kierowniczej niezgodną ze specyfikacją. Może to prowadzić do trudności w kierowaniu lub ryzyka zablokowania układu kierowniczego w okresie eksploatacji pojazdu.
Kampanii naprawczej w Polsce podlegają 32 pojazdy.
KIA OPTIMA, KIA RIO, KIA SORENTO, KIA SPORTAGE: RYZYKO POŻARU W KOMORZE SILNIKA
W samochodach marki KIA Optima, KIA Rio, wyprodukowane w Korei Południowej od 09.02.2010 do 31.03.2017, które są wyposażone w układy zapobiegające blokowaniu kół (ABS) i elektroniczną kontrolę stabilności trakcji (ESC), może dochodzić do awarii jednostek HECU (hydrauliczno-elektroniczna jednostka sterująca – Hydraulic Electronic Control Unit). Podstawową przyczyną jest wyciek płynu hamulcowego, który może doprowadzić do zwarcia elektrycznego w trakcie eksploatacji pojazdu, powodując przeciążenie elektryczne w module ABS. Stan ten może spowodować pożar w komorze silnika, niezależnie od tego, czy pojazd jest zaparkowany, czy jest w ruchu. Objawem w pojazdach dotkniętych problemem może być zapalona kontrolka ostrzegawcza awarii (MIL) i/lub kontrolka ABS, a także dym oraz zapach spalenizny wydobywający się z komory silnika i podzespołów HECU.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 35 078 pojazdów.
PEUGEOT 208: ZAWODNA SYGNALIZACJA ZAGROŻENIA
W samochodach marki Peugeot 208 MHEV, wyprodukowanych w Hiszpanii i Maroku, czas ostrzegania w przypadku niedostępności systemu AEB (zaawansowany system hamowania awaryjnego) po zdarzeniu wymagającym hamowania awaryjnego (migająca lampka sygnalizacyjna w zestawie wskaźników) może być skrócony. Lampka AEB powinna migać 10 sekund po zdarzeniu wymagającym hamowania awaryjnego, aby ostrzec klienta, że działanie systemu AEB jest niedostępne. Dodatkowe miganie ustaje jednak po 3 sekundach.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 5 pojazdów.
YAMAHA MT-07, MT-07 PURE, TENERE, TRACER 7 i XSR 700: ZAWODNE SPRZĘGŁO
W motocyklach marki Yamaha, modele: MT-07, MT-07 PURE, TENERE, TRACER 7 i XSR 700, zaobserwowano zjawisko przeciągania sprzęgła, nawet gdy dźwignia sprzęgła jest całkowicie wciśnięta. Istnieje ryzyko, że pojazd zacznie przesuwać się do przodu mimo wciśniętej dźwigni sprzęgła, co może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.
Kampanią naprawczą objętych jest 1 500 motocykli.
HONDA GL 1800: ZATRZYMANIE PRACY SILNIKA
W motocyklach marki Honda GL1800, rok modelowy 2018-2021, wyprodukowanych od 05.12.2017 do 01.07.2021 w Japonii, może dojść do awarii wirnika impulsowego powodującego zanik sygnału zapłonu, co skutkuje zatrzymaniem silnika.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 171 pojazdów.
HYUNDAI GENESIS COUPE: ZWARCIE W OBWODZIE MODULATORA
W samochodach marki Hyundai Genesis Coupe, wyprodukowanych od 16.09.2010 r. do 31.10.2014 r. w Korei Południowej, może dojść do przedostania się płynu hamulcowego do płytki PCB, co stwarza ryzyko zwarcia elektrycznego w obwodzie modulatora HECU.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 55 pojazdów.
HYUNDAI i10: ZATRZYMANIE PRACY SILNIKA
W samochodach marki Hyundai i10 AC3, wyprodukowanych od 27.03 do 20.05.2024 w Turcji, może dojść do uszkodzenia zaworu recyrkulacji spalin (EGR), co może doprowadzić do zatrzymania silnika podczas jazdy.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 27 pojazdów.
TRIUMPH BONNEVILE T100, BONNEVILLE T120, BONNEVILLE T120 BLACK, STREET SCRAMBLER, SCRAMBLER 900, STREET TWIN, SPEED TWIN 900, STREET SCRAMBLER SANDSYORM, STREET TWIN GOLDLINE:
W motocyklach marki Triumph, modele: Bonneville T100, Bonneville T120, Bonneville T120 Black, Street Scrambler, Scrambler 900, Street Twin, Speed Twin 900, Street Scrambler Sandstorm i Street Twin Goldline, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, przewody w systemie złączy elektrycznych mogą zostać zmostkowane, jeśli zostaną wystawione na działanie kombinacji różnych czynników, takich jak wysokie temperatury, duże obciążenia prądowe i nadmierne naciągnięcie okablowania. Jeśli złącza połączą się, istnieje ryzyko osiągnięcia progu termicznego przekraczającego pojemność systemu złączy, co prowadzi do deformacji złącza. Może to ostatecznie spowodować uszkodzenie motocykla i zwiększyć ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 438 pojazdów.
DACIA DUSTER III: PRZERWANIE GŁÓWNEGO POŁĄCZENIA ELEKTRYCZNEGO
W samochodach marki Dacia Duster III (wersje z silnikiem spalinowym) wyprodukowanych od 20.06.2023 do 11.07.2024, może dojść do przerwania ciągłości elektrycznej na poziomie połączenia przewodów wiązki komory silnika z wiązką stanowiska kierowcy, co może skutkować: utratą napędu w czasie jazdy, utratą wspomagania kierownicy, odłączeniem poduszek powietrznych, utratą funkcji automatycznego hamulca postojowego, unieruchomieniem pojazdu.
Każda z tych usterek jest sygnalizowana przez zaświecenie się czerwonych kontrolek na zestawie wskaźników i wyświetlenie komunikatów na zestawie wskaźników.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 945 samochodów.
MC LAREN GT: NIEOCZEKIWANE OTWARCIE MASKI
W samochodach marki McLaren GT, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, linka ręcznego zwalniania zespołu zatrzasku maski ma nadmierne napięcie, co może spowodować otwarcie zatrzasku, powodując nieoczekiwane podniesienie maski. Może to spowodować uderzenie maski w przednią szybę, przy czym punkt styku będzie znajdował się u dołu przedniej szyby w punktach zawiasów. Maska prawdopodobnie pozostanie w pozycji pionowej, co ograniczy widoczność kierowcy i zwiększy ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 11 pojazdów.
SUZUKI GSX 1300 HAYABUSA: WYDŁUŻONA DROGA HAMOWANIA
W motocyklach marki Suzuki GSX 1300 RM4 Hayabusa, wyprodukowanych w Japonii, może wystąpić niewłaściwy przepływ płynu hamulcowego oraz zaburzenie jego ciśnienia roboczego w układzie hamulcowym. Może to objawiać się nadmiernym luzem dźwigni hamulca przedniego i wydłużeniem drogi hamowania.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 350 pojazdów.
VOLVO S60, V60, S90, V90, V90CC, S90L, XC60 i XC90: BEZ HAMULCA
W samochodach marki Volvo, modele: S60, V60, S90, V90, V90CC, S90L, XC60 i XC90 z roku modelowego 2020, pedał hamulca mógł nie zostać zamontowany zgodnie ze specyfikacją producenta, co niesie ryzyko całkowitego braku działania hamulca zasadniczego. Elektryczny hamulec postojowy będzie nadal działał i może być użyty do zatrzymywania pojazdu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 378 pojazdów.
TOYOTA COROLLA: WYDŁUŻONA DROGA HAMOWANIA
W samochodach marki Toyota Corolla, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii i Turcji od 16.01.2023 do 05.11.2024, w sytuacji gdy pedał hamulca jest wciśnięty podczas pokonywania zakrętów, istnieje możliwość, że ciśnienie płynu hamulcowego może odbiegać od założeń. Kierowca doświadcza wówczas „twardego” pedału hamulca oraz zmniejszonej siły hamowania. Wydłuża to drogę hamowania i zwiększa ryzyko zderzenia.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 43 170 pojazdów.
HONDA CIVIC E, CR-V E, ZR-V E: WYCIEK PALIWA
W samochodach marki Honda, wyprodukowanych od października 2021do sierpnia 2024, modele: CIVIC E, CR-V E, ZR-V E może dojść do wycieku paliwa.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 3 239 pojazdów.
Materiały źródłowe:
UOKiK
(06 – 25.11.2024)