SCANIA POLSKA: DOBRE WYNIKI, NOWE WYZWANIA
Wyjątkowość świątecznych spotkań kierownictwa Scanii Polska z dziennikarzami motoryzacyjnymi polega nie tylko na ich wieloletniej, konsekwentnie realizowanej tradycji (zawsze w grudniu, zawsze w innym miejscu) ale przede wszystkim na ich zawartości merytorycznej, wykraczającej poza prezentację dokonań samych gospodarzy. Podczas konferencji prasowych można bowiem dowiedzieć się o aktualnej kondycji całej branży transportowej w Polsce i jej pozycji na rynku europejskim.
Tak było również w dniach 11-12 grudnia 2019 podczas spotkania w hotelu „Natura Mazur” w Warchałach z udziałem kierującego Scanią Polska od ponad czterech lat Niemca Haralda Woitke (na zdjęciu poniżej) oraz najważniejszych menedżerów firmy, w tym znanych nam „od zawsze” Tomasza Cwaliny – dyrektora sprzedaży samochodów ciężarowych oraz Pawła Palucha – dyrektora marketingu.
Można powiedzieć – w Europie jako transportowcy trzymamy się mocno. Z liczbą 183.985 ciągników siodłowych mamy ponad 30-procentowy udział w całości parku pojazdów liczącym dokładnie 603.561 szt., wyprzedzając kolejno Hiszpanię (65.359), Niemcy (35.409), Rumunię (35.189), Litwę (30.708) oraz Holandię (29.388). Podobne relacje dotyczą zatrudnionych kierowców. Z ogólnej liczby 742.380 polscy przewoźnicy zatrudniają aż 226.302.
Dobra kondycja branży przekłada się na liczbę rejestrowanych ciężarówek, w tym – co istotne – fabrycznie nowych. Do końca listopada br. autoryzowani importerzy i dealerzy sprzedali łącznie 24.070 pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton. Wprawdzie na pobicie rekordu z ubiegłego roku wynoszącego 27.433 szt. raczej nie ma co liczyć lecz tegoroczny wynik pozostanie jednym z trzech najlepszych w mijającej dekadzie.
Z ciężarowego „tortu” w mijającym roku Scania uszczknęła aż 21,2 proc., sprzedając do końca listopada br. 5.107 ciągników siodłowych. To rekordowy wynik tej marki od początku jej obecności na rynku polskim, tj. od 1995 roku. Dzięki wspomnianej na wstępie otwartości menedżerów Scanii w prezentowaniu swoich osiągnięć na szerszym tle, czyli bez przemilczania osiągnięć konkurencji dodajmy, że liderem polskiego rynku w tym roku okazał się DAF z liczbą 5.362 sprzedanych pojazdów (22,3 proc. całości), a miejsca za drugą Scanią zajęli kolejno: MAN – 4.206 szt. (17,5 proc.), Volvo – 3.879 szt. (16,1 proc.), Mercedes – 3.773 szt. (15,7 proc.), Renault – 1.342 szt. (5,6 proc.) oraz Iveco – 355 szt. (1,5 proc.). Przypomnijmy, że powyższe dane dotyczą końca listopada i z pewnością ulegną zmianą przy podsumowaniu całego roku.
Rosnąca sprzedaż samochodów ciężarowych Scanii i związana z tym m.in. konieczność zapewnienia im serwisu na odpowiednim poziomie w naturalny sposób wymusza systematyczny rozwój Scanii Polska oraz jej partnerów. W dwudziestym czwartym roku działalności na naszym rynku klientów Scanii obsługuje 975 pracowników, w tym 752 zatrudnionych w Scanii Polska. W całej Polsce działa 11 dealerów (w tym 9 własnych) i 39 serwisów (w tym 27 własnych). Po tegorocznej inauguracji stacji serwisowych w Częstochowie i Radomiu, w 2020 roku przewidywane jest zakończenie budowy dwóch kolejnych w Toruniu i Mławie.
Pozostałe plany na nowy rok to dalszy rozwój segmentu pojazdów napędzanych LNG i CNG, wzbogacenie floty realizującej program „Zawsze na czele” o nowe ciężarówki oraz polska nowego autobusu elektrycznego.
Tekst i zdjęcia:
H. Jez.