PRZEWODNIK KATOLIKA: MIEJSCA ODPRAWIANIA MSZY ŚWIĘTEJ WSZECHCZASÓW

Zacznijmy od niezbędnego wyjaśnienia. Tytułowy katolik to po prostu członek Kościoła rzymskokatolickiego w jego wyłącznie uprawnionej – historycznie i teologicznie – formie, realizowanej do 1958 roku, a więc przed pontyfikatem Jana XXIII oraz II Soborem Watykańskim (1962 – 65), który dał początek jawnemu modernizmowi będącemu – jak to zasadnie określił papież święty Pius X – ściekiem wszystkich herezji.
Niestety, katolicy nie mają w Polsce zbyt wielu miejsc, w których mogliby podtrzymywać swoją wiarę, wysłuchując tradycyjnych Mszy świętych odprawianych przez kapłanów albo wyświęconych jeszcze przed Drugim Soborem Watykańskim i konsekwentnie pozostających tylko przy Świętej Tradycji (stan praktycznie zerowy), albo wyświęconych wprawdzie po wyżej wymienionym Soborze, czyli w „Novus Ordo” lecz posiadających tak zwane święcenia uzupełniające (sub conditione). Ta druga grupa reprezentowana jest u nas – przynajmniej oficjalnie – tylko przez trzech kapłanów. Są nimi księża salezjanie Jacek Bałemba i Dariusz Kowalczyk oraz misjonarz świętego Wincentego a Paulo ksiądz Włodzimierz Małota, którzy w 2022 roku uzyskali ww. święcenia z rąk biskupa Richarda Williamsona (zmarłego 29 stycznia 2025 w 85 roku życia).
Inną drogę do Mszy Świętej Wszechczasów i – co warto podkreślić – znacznie wcześniej rozpoczął ksiądz Rafał Trytek. W latach 1999–2005 był alumnem seminarium duchownego pw. Najświętszego Serca Jezusa w Zaitzkofen koło Ratyzbony (Bawaria, Niemcy). 25 czerwca 2005 roku został wyświęcony na kapłana przez biskupa Tissier de Mallerais w Bractwie Kapłańskim Świętego Piusa X (FSSPX). W styczniu 2006 roku opuścił to stowarzyszenie i rozpoczął apostolat dla polskich sedewakantystów, czyli wiernych przekonanych, że wszystkie osoby, które zasiadają na tronie papieskim od czasu śmierci Piusa XII w 1958 roku są antypapieżami.
Z pewnością wielu czytelników wypomni mi pominięcie w wykazie pasterzy Świętej Tradycji tak zwanych kapłanów indultowych czyli odprawiających zarówno msze tradycyjne, jak i novusowe oraz księży ze wspomnianego wcześniej Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X, które przecież wzięło swój początek ze sprzeciwu wobec posoborowego „Novus Ordo”.
Zapewniam, że nie przeoczenie jest tutaj przyczyną. Indult to po prostu teologiczna wersja siedzenia okrakiem na barykadzie lub postępowania w myśl zasady „Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek”. Nie da się bowiem pogodzić tak wielu sprzeczności, jakie wnosi liturgia novusowa wobec tradycyjnej, począwszy od zastąpienia najświętszej Ofiary jakąś „ucztą” aż po odwrócenie kapłana plecami do Tabernakulum, czy rozdawanie Komunii świętej do ręki i na stojąco. Po szczegóły posoborowych zmian w liturgii Mszy św. kieruję do znakomitego tekstu Michała Rzepki, patrz „JAK ZMIENIONO NAM WIARĘ?”.
Z kolei po śmierci swojego założyciela Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X, a konkretnie jego wersja na Polskę bardziej kwalifikuje się do miana Bractwa Krzyżackiego komtura Stehlina. Wyjaśnijmy, że Karol Stehlin to przełożony tej instytucji na nasz kraj, niewiele ustępujący w swoich poczynaniach oraz opiniach novusowym heretykom. Zainteresowanych odsyłam do mojego tekstu z 2022 roku, patrz „NIEMIECKA DROGA JEDYNĄ DO BOGA?” ale jeszcze bardziej rekomenduję deklarację wspomnianego ks. Rafała Trytka sprzed blisko 20 lat po jego wystąpieniu z Bractwa, patrz „O POSOBOROWIU I FSSPX”
Mówiąc krótko: msze z udziałem kapłanów indultowych i stehlinowych polecam tylko osobom chcącym wysłuchać łaciny (często dalekiej od poprawności) bądź oglądać „pomponiarzy”, czyli kapłanów zainteresowanych przywdziewaniem tradycyjnych – akurat obiektywnie pięknych – szat liturgicznych. Prawdziwej wiary katolickiej znajdziemy tutaj niewiele.
Ideą niniejszego przewodnika jest wskazanie wiernym kaplic bądź oratoriów, w których mogą liczyć na wysłuchanie tradycyjnej Mszy świętej odprawianej przez kapłanów posiadających wymagane święcenia, a to jest dla katolika – co warto podkreślić ze szczególną mocą – jedyna droga do zbawienia. Serdecznie współczuję Rodakom, którzy wierzą, iż to zbawienie osiągną w Kościele posoborowym, całkowicie kontrolowanym przez żydomasonerię – z kapłanami, dla których nieustanne profanowanie ofiary Mszy świętej to drobiazg wobec możliwości tzw. używania życia, włącznie z coraz częściej ujawnianymi – co nie znaczy, wszystkimi – przypadkami praktyk sodomickich, w tym pedofilii.
Liczenie na to, że cudzołożnik, pederasta, pedofil, a choćby i zwykły koniunkturalista nawykły do darmowej pełnej miski i dachu nad głową zrezygnuje ze ślepego posłuszeństwa heretykom zasiadającym na Piotrowym tronie oraz ich wasalom w diecezjach, zakrawa na wyjątkową naiwność. Tacy „pasterze” idą prostą drogą do piekła, więc z iście piekielną konsekwencją będą ciągnęli za sobą tysiące, zazwyczaj Bogu ducha winnych, wiernych. Co gorsze, istnieje poważne ryzyko, iż u schyłku swojego grzesznego życia nawrócą się na prawdziwą wiarę katolicką lecz oszukanych „owieczek” już o tej przemianie nie powiadomią, a tym bardziej nie wyprowadzą na właściwą drogę.
Mam pełną świadomość, że ani nie zawarłem w przewodniku wszystkich oratoriów, ani nie wymieniłem wszystkich uprawnionych kapłanów Świętej Tradycji, a ich liczba według mojej wiedzy jest większa od wyżej wymienionej czwórki co najmniej dwukrotnie.
Pierwszą lukę potrafię w miarę racjonalnie wytłumaczyć. W wielu przypadkach oratoria są zakładane i utrzymywane przez samotne osoby (głównie kobiety) mieszkające w małych miejscowościach i narażone na ostracyzm otoczenia, inspirowany zwykle przez posoborowych proboszczów, którzy prędzej zaakceptują na terenie swojej parafii burdel lub lokal ściągający sodomitów niż Dom Boży, w którym odprawiana jest Msza Święta Wszechczasów. Co przerażające – powyższe szykany dotyczą nie tylko gospodarzy oratoriów. Znane są mi przypadki, gdy proboszczowie wręcz grożą wiernym chcącym uczestniczyć w mszach tradycyjnych… odmową pochówku na cmentarzu parafialnym, akurat jedynym w okolicy i zarazem miejscu, gdzie spoczywają całe pokolenia przodków wiernego chcącego zachować ich wiarę.
Wobec przyczyn luki drugiej takiego zrozumienia nie mam. Kapłan, któremu brak odwagi, by wyjść z konspiracji i dać publiczne świadectwo wierności jedynie uprawnionej Mszy świętej zdaje się zapominać, że zarówno przed wiekami, jak i obecnie (vide: kraje zdominowane przez islamistów), dla zachowania tejże wierności nie tylko kapłani ale także zwykli wierni składali i składają nadal nawet ofiarę życia, często w okrutnych męczarniach. Czymże wobec takiej ceny są jakieś administracyjne szykany ze strony budowniczych posoborowej synagogi Szatana i ich pachołków? Miejmy nadzieję, że akurat Polakom, z natury dzielnym i opornym wobec wszelkiej dyktatury wystarczy determinacji, aby nie dać się zepchnąć do katakumbowego podziemia.
Henryk Jezierski
POLECAMY:
KRÓLOWA POLSKI WRÓCIŁA NA WYBRZEŻE – Relacja z inauguracji Oratorium Rzymskokatolickiego w Koszwałach k. Gdańska.
JAK UMIERAŁ SYN BOŻY – Naukowa analiza Męki Chrystusa. UWAGA: tylko dla osób o mocnych nerwach.
KTO WYMYŚLIŁ ISLAM? – Geneza religii, która w nienawiści do chrześcijaństwa ustępuje tylko judaizmowi.
DO SAMOZWAŃCZYCH TEOLOGÓW… – Obejrzyj, zanim zaczniesz dyskusję z kapłanem na temat wiary.
TRZY STOPNIE ŻYCIA DUCHOWEGO – O potrzebie godzenia modlitwy i obowiązków stanu, z Bożym priorytetem… dla tych drugich.
SZATAŃSKIE SZATY KOBIET „WYZWOLONYCH” – Dlaczego niewiasty powinny zachować szacunek dla własnego ciała.
JAK BYĆ SZCZĘŚLIWYM W CZASACH APOSTAZJI? – Najbardziej miłe Bogu są ofiary wiernych składane z radością i pogodą ducha.
BYDGOSZCZ
ORATORIUM RZYMSKOKATOLICKIE ŚWIĘTEJ RODZINY

Adres: 80-030 Bydgoszcz, ul. Gotowskiego 6 (piwnice budynku NOT)
Kapłan prowadzący – ksiądz Dariusz Kowalczyk SDB (salezjanin)
Strona internetowa: https://wiernitradycjilacinskiej.pl/kontakt/
Msze święte:
NIEDZIELE (z kazaniem) – 10:00, Godzinki NMP – 09.30, Różaniec – po Mszy św.
Poniedziałki, środy, piątki, soboty – 08:00.
Wtorki, czwartki – 16:00.
SPOWIEDŹ: codziennie po Mszy św.
KOSZWAŁY K. GDAŃSKA
ORATORIUM RZYMSKOKATOLICKIE MATKI BOŻEJ KRÓLOWEJ POLSKI

Adres: 83-011 Koszwały ul. Wałowa 2, gmina Cedry Wielkie, powiat Gdańsk
Szczegóły dojazdu i inne informacje na stronie: Oratorium Rzymskokatolickie Gdańsk
Kontakt: oratorium@netmot.pl lub +48 601 611 727
Najbliższe Msze święte:
17 sierpnia 2025 (niedziela) – 16.00.
07 września 2025 (niedziela) – 16.00.
05 października 2025 (niedziela) – 16.00.
09 listopada 2025 (niedziela) – 16.00.
07 grudnia 2025 (niedziela) – 16.00.
Msze św. odprawi ksiądz Dariusz Kowalczyk SDB (salezjanin). Możliwość spowiedzi przed Mszą.
KRAKÓW
ORATORIUM RZYMSKOKATOLICKIE

Adres: Kraków, ul. Sarego 18/2
Kapłan prowadzący: ksiądz Rafał Trytek
Strona internetowa: www.sedevacante.pl
Kontakt: xtrytek@sedevacante.pl
Najbliższe Msze święte:
10 lipca 2025 (czwartek) – 18.30
11 lipca 2025 (piątek) – 07.20
12 lipca 2025 2025 (sobota) – 07.40,
13 lipca 2025 (niedziela) – 08.15, 09.50.
TUCHÓW
ORATORIUM RZYMSKOKATOLICKIE KATOLICKIEGO RUCHU OPORU oraz APOSTOLATU ŚWIĘTEGO AUGUSTYNA

Adres: Tuchów, powiat Tarnów, ul. Marii Konopnickiej 28
Kapłan prowadzący: ksiądz Włodzimierz Małota
Strona: https://www.facebook.com/people/Katolicki-Ruch-Oporu-Apostolat-św-Augustyna/61553263534679/
Najbliższe Msze święte w Tuchowie:
09 lipca 2025 (środa) – 19.00
13 lipca 2025 (niedziela) – 08.00
20 lipca 2025 (niedziela) – 12.30
27 lipca 2025 (niedziela) – 08.00
03 sierpnia 2025 (niedziela) – 12.30
Najbliższe Msze święte w Oratoriach filialnych (Uwaga: harmonogram dedykowany Wiernym uczęszczającym do niżej wymienionych Oratoriów i znającym ich adresy):
Mielec, 10 lipca 2025 (czwartek) – 18.00
Tarnów, 11 lipca 2025 (piątek) – 19.00
Tarnów, 12 lipca 2025 (sobota) – 09.00
Mielec: 13 lipca 2025 (niedziela) – 12.30
Mielec: 20 lipca 2025 (niedziela) – 08.00
Mielec: 27 lipca 2025 (niedziela) – 12.30
Mielec: 03 sierpnia 2025 (niedziela) – 08.00
WARSZAWA
ORATORIUM RZYMSKOKATOLICKIE ŚWIĘTEGO ANDRZEJA BOBOLI

Adres: Warszawa, ul. Poznańska 23 m. 14, II piętro
Kapłan prowadzący: ksiądz Rafał Trytek
Kontakt: MszaWarszawa@gmail.com
Strona internetowa: Sedevacante Warszawa
W niedzielę Oratorium jest otwierane około godz. 16:30. Od tej godziny możliwość spowiedzi.
Rozpoczęcie Mszy niedzielnej może ulec opóźnieniu ze względu na liczbę spowiadających się osób.
W najbliższy poniedziałek, wtorek, środę i czwartek od godz. 06:00 adoracja Najświętszego Sakramentu.
W przypadku uczestnictwa we Mszy świętej po raz pierwszy wskazany jest kontakt z księdzem Rafałem. tel. +48 692 015 170. e-mail: xtrytek@sedevacante.pl
Najbliższe Msze święte:
07 lipca 2025 (poniedziałek) – 07.00
08 lipca 2025 (wtorek) – 07.00
09 lipca 2025 (środa) – 07.00
10 lipca 2025 (czwartek) – 07.00
20 lipca 2025 (niedziela) – 18.00
21 lipca 2025 (poniedziałek) – 07.00
03 sierpnia 2025 (niedziela) – 18.00
04 sierpnia (poniedziałek) – 07.00
17 sierpnia 2025 (niedziela) – 18.00
18 sierpnia (poniedziałek) – 07.00
31 sierpnia 2025 (niedziela) – 18.00
01 września (poniedziałek) – 07.00
21 września 2025 (niedziela) – 18.00
22 września (poniedziałek) – 07.00
05 października 2025 (niedziela) – 18.00
06 października (poniedziałek) – 07.00
19 października 2025 (niedziela) – 18.00
20 października (poniedziałek) – 07.00
02 listopada 2025 (niedziela) – 18.00
03 listopada (poniedziałek) – 07.00
16 listopada 2025 (niedziela) – 18.00
17 listopada (poniedziałek) – 07.00
30 listopada 2025 (niedziela) – 18.00
01 grudnia (poniedziałek) – 07.00
21 grudnia 2025 (niedziela) – 18.00
22 grudnia (poniedziałek) – 07.00
WROCŁAW
ORATORIUM RZYMSKOKATOLICKIE ŚWIĘTEGO JÓZEFA

Adres: 54-201 Wrocław, ul. Przedmiejska 6-10 (dojazd od bramy do końca ulicy)
Kapłan prowadzący: ksiądz Jacek Bałemba SDB (salezjanin)
Strona internetowa: Actualia
Msze święte:
NIEDZIELA (z kazaniem) – 12:00
Dni powszednie – 19:00
Spowiedź:
Codziennie po Mszy świętej
Dodatkowo – w środę przed pierwszą sobotą miesiąca od godz. 18.30. Spowiada ksiądz Dariusz Kowalczyk SDB (salezjanin)
WROCŁAW
ORATORIUM RZYMSKOKATOLICKIE ŚWIĘTEGO JÓZEFA OPIEKUNA KOŚCIOŁA ŚWIĘTEGO

Adres: Wrocław, ul. Powstańców Śląskich 114, wejście na I piętro schodami zewnętrznymi
Kapłan prowadzący: ksiądz Rafał Trytek
Strona internetowa: http://mszatrydencka.wroclaw.pl/
Najbliższe Msze święte:
13 lipca 2025 (niedziela) – 17.00
14 lipca 2025 (poniedziałek) – 07.00
27 lipca 2025 (niedziela) – 17.00
28 lipca 2025 (poniedziałek) – 07.00
10 sierpnia 2025 (niedziela) – 17.00
11 sierpnia 2025 (poniedziałek) – 07.00
24 sierpnia 2025 (niedziela) – 17.00
25 sierpnia 2025 (poniedziałek) – 07.00
14 września 2025 (niedziela) – 17.00
15 września 2025 (poniedziałek) – 07.00
28 września 2025 (niedziela) – 17.00
29 września 2025 (poniedziałek) – 07.00
12 października 2025 (niedziela) – 17.00
13 października 2025 (poniedziałek) – 07.00
26 października 2025 (niedziela) – 17.00
27 października 2025 (poniedziałek) – 07.00
09 listopada 2025 (niedziela) – 17.00
10 listopada 2025 (poniedziałek) – 07.00
23 listopada 2025 (niedziela) – 17.00
24 listopada 2025 (poniedziałek) – 07.00
14 grudnia 2025 (niedziela) – 17.00
15 grudnia 2025 (poniedziałek) – 07.00
W NAJBLIŻSZYCH TYGODNIACH:
07 lipca 2025 (poniedziałek) – Szaty białe. ŚWIĘTYCH CYRYLA I METODEGO – BISKUPÓW I WYZNAWCÓW, PATRONÓW EUROPY. Św. Wawrzyńca z Brindisi – Wyznawcy. I Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej.
Tego samego dnia:
Świętych Andrzeja Żórawka i Benedykta – Pustelników.
08 lipca 2025 (wtorek) – Szaty białe. ŚW. ELŻBIETY – KRÓLOWEJ I WDOWY. II Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej.
Tego samego dnia:
Św. Weroniki – Kapucynki.
09 lipca 2025 (środa) – Szaty zielone. FERIA. III Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej. I Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy.
10 lipca 2025 (czwartek) – Szaty czerwone. ŚWIĘTYCH FELICYTY I JEJ SIEDMIU SYNÓW MĘCZENNIKÓW oraz ŚWIĘTYCH RUFINY I SEKUNDY – DZIEWIC I MĘCZENNIC. GODZINA ŚWIĘTA IV Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej. II Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy.
11 lipca 2025 (piątek) – Szaty zielone. Św. Piusa I – Papieża i Męczennika. FEERIA. Oktawa Najświętszego Serca Pana Jezusa. V Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej. III Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy.
12 lipca 2025 (sobota) – Szaty białe. Św. Jana Gwalberta – Opata. Świętych Nabora i Feliksa – Męczenników. VI Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej. IV Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy.
13 lipca 2025 (niedziela) – Szaty zielone. Św. Anakleta – Papieża i Męczennika. V NIEDZIELA PO ZESŁANIU DUCHA ŚWIĘTEGO. VII Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej. V Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy.
14 lipca 2025 (poniedziałek) – Szaty białe. ŚW. BONAWENTURY – BISKUPA, WYZNAWCY I DOKTORA KOŚCIOŁA. Św. Wawrzyńca z Brindisi – Wyznawcy. VIII Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej. VI Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy.
15 lipca 2025 (wtorek) – Szaty białe. ŚW. BRUNONA Z KWERFURTU – BISKUPA I MĘCZENNIKA. Św. Henryka – Cesarza I Wyznawcy. Zwycięstwo wojsk polsko-litewskich w bitwie pod Grunwaldem 1410 r. IX Nowenna do Uroczystości Najświętszej Marii Panny Szkaplerznej. VII Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy. I Nowenna do Błogosławionej Kingi.
16 lipca 2025 (środa) – Szaty zielone. FERIA. NMP Z GÓRY KARMEL (MB SZKAPLERZNEJ). VIII Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy. II Nowenna do Błogosławionej Kingi.
17 lipca 2025 (czwartek) – Szaty zielone. NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY MIŁOSIERNEJ. Św. Aleksego – Wyznawcy. GODZINA ŚWIĘTA. IX Nowenna do Błogosławionego Szymona z Lipnicy. III Nowenna do Błogosławionej Kingi.
18 lipca 2025 (piątek) – Szaty białe. ŚW. SZYMONA Z LIPNICY – WYZNAWCY. Św. Kamila de Lellis – Wyznawcy. Świętych Symforozy i 7 Jej Synów – Męczenników. IV Nowenna do Błogosławionej Kingi.
19 lipca 2025 (sobota) – Szaty białe. ŚW. WINCENTEGO A PAOLO – WYZNAWCY. V Nowenna do Błogosławionej Kingi.
20 lipca 2025 (niedziela) – Szaty zielone. VI NIEDZIELA PO ZESŁANIU DUCHA ŚWIĘTEGO. Św. Hieronima Emiliani – Wyznawcy. Św. Małgorzaty – Dziewicy i Męczenniczki. VI Nowenna do Błogosławionej Kingi.
21 lipca 2025 (poniedziałek) – Szaty białe. ŚWIĘTYCH ANDRZEJA I BENEDYKTA – WYZNAWCÓW. Św. Praksedy – Dziewicy. Św. Wawrzyńca z Brindisi – Wyznawcy i Doktora Kościoła, VII Nowenna do Błogosławionej Kingi.
22 lipca 2025 (wtorek) – Szaty białe. ŚW. MARII MAGDALENY – POKUTNICY. VIII Nowenna do Błogosławionej Kingi, I Nowenna do Świętego Ignacego Loyoli.
23 lipca 2025 (środa) – Szaty czerwone. ŚW. APOLINAREGO – BISKUPA I MĘCZENNIKA. Św. Liboriusza. IX Nowenna do Błogosławionej Kingi, II Nowenna do Świętego Ignacego Loyoli.
24 lipca 2025 (czwartek) – Szaty białe. BŁOGOSŁAWIONEJ KINGI (KUNEGUNDY) – DZIEWICY. GODZINA ŚWIĘTA. Św. Krystyny – Dziewicy i Męczennicy. Wigilia Św. Jakuba Większego – Apostoła. III Nowenna do Świętego Ignacego Loyoli. I Nowenna do Św. Alfonsa.
25 lipca 2025 (piątek) – Szaty czerwone. ŚW. JAKUBA WIĘKSZEGO – APOSTOŁA. Św. Krzysztofa – Męczennika, IV Nowenna do Świętego Ignacego Loyoli. II Nowenna do Św. Alfonsa.
26 lipca 2025 (sobota) – Szaty białe. ŚW. ANNY – MATKI NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. V Nowenna do Świętego Ignacego Loyoli. III Nowenna do Św. Alfonsa. ŚWIĘTO BABĆ I DZIADKÓW. POKORY NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY.
Tego samego dnia:
Św. Joachima
27 lipca 2025 (niedziela) – Szaty zielone. VII NIEDZIELA PO ZESŁANIU DUCHA ŚWIĘTEGO. Św. Panteleona – Lekarza i Męczennika. VI Nowenna do Świętego Ignacego Loyoli. IV Nowenna do Św. Alfonsa.
(17.05.2024, ostatnia aktualizacja – 06.07.2025)
TRADYCYJNY RÓŻANIEC ŚWIĘTY

OD WYDAWCY:
Kiedy na początku 2024 roku, informowaliśmy naszych Czytelników o chwalebnej inicjatywie kilku anonimowych osób, zachęcających Polaków do Czuwania Różańcowego pod Kapliczką Objawień w Gietrzwałdzie (patrz: KRÓLOWA POLSKI CZEKA NA WIERNYCH), nie spodziewaliśmy się, że istotny problem stanowić będzie sama zawartość Różańca Świętego, często jakże daleka od Świętej Tradycji oraz oczekiwań Matki Bożej, wyrażonych w objawieniach od 27 czerwca do 16 września 1877 roku. Najpoważniejszy dysonans we współczesnych wersjach Różańca to tzw. Tajemnica Światła dorzucona do trzech dotychczasowych (Radosnej, Bolesnej i Chwalebnej) przez posoborowych modernistów w 2002 roku. Czujemy się zatem w obowiązku przedstawić Modlitwę Różańcową w jej jedynie prawdziwym brzmieniu, czyli bez „ulepszeń” z jakiejkolwiek nie płynęłyby one strony. Zachęcamy do uważnej lektury i naśladownictwa.
1. Różaniec – cały lub jego część – rozpoczynamy Znakiem Krzyża Świętego (✝ W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen), który kreślimy na sobie oraz poniższą modlitwą:
Przyjdź Duchu Święty, napełnij serca swoich wiernych i ogień Twojej miłości racz w nich zapalić.
O, Panie Jezu Chryste, Zbawicielu mój, ofiaruję Ci ten Różaniec ku większej chwale Twojej, ku czci Najświętszej Matki Twojej i ku zbawieniu duszy mojej. Pragnę dostąpić wszystkich odpustów, jakie do tej modlitwy są przywiązane.
2. Z krzyżykiem w ręku odmawiamy Wierzę w Boga
Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi. I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, Pana naszego, który się począł z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny, umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion, zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał, wstąpił na niebiosa, siedzi po prawicy Boga, Ojca wszechmogącego, stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych. Wierzę w Ducha Świętego, święty Kościół powszechny, świętych obcowanie, grzechów odpuszczenie, ciała zmartwychwstanie, żywot wieczny. Amen.
Po łacinie:
Credi in Deum Patrem omnipotentem, Creatorem caeli et terrae. Et in Iesum Christum, Filium eius unicum, Dominum nostrum, qui conceptus est de Spiritu Sancto, natus ex Maria Virgine, passus sub Pontio Pilato, crucifixus, mortuus et sepultus, descendit ad infernos, tertia die resurrexit a mortuis, ascendit ad caelos, sedet ad dexteram Dei Patris omnipotentis, inde venturus est iudicare vivos et mortuos. Credo in Spiritum Sanctum, sanctam Eccleasiam catholicam, sanctorum communionem, remissionem peccatorum, carnis resurrectionem et vitam aeternam. Amen.
3. Trzymając pierwsze ziarenko odmawiamy Ojcze nasz:
Ojcze nasz, któryś jest w niebie, święć się imię Twoje, przyjdź królestwo Twoje, bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi. Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj. I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. I nie wódź nas na pokuszenie, ale nas zbaw ode złego. Amen.
Po łacinie:
Pater noster, qui es in caelis: sanctificetur nomen tuum, adveniat regnum tuum, fiat voluntas tua, sicut in caelo et in terra. Panem nostrum quotidianum da nobis hodie. Et dimitte nobis debita nostra, sicut et nos dimittimus debitoribus nostris. Et ne nos inducas in tentationem, sed libera nos a malo. Amen.
4. Przesuwając w palcach kolejne 3 ziarenka odmawiamy przy każdym Zdrowaś Maryjo:
Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą. Błogosławionaś Ty między niewiastami i błogosławiony owoc żywota Twojego, Jezus. Święta Maryjo, Matko Boża, módl się za nami grzesznymi, teraz i w godzinę śmierci naszej. Amen.
Po łacinie:
Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc et in hora mortis nostrae. Amen.
5. Na wolnej przestrzeni przed kolejnym ziarenkiem odmawiamy :
Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, jak była na początku, teraz i zawsze, i na wieki wieków. Amen.
Po łacinie:
Gloria Patri, et Filio, et Spiritui Sanco. Sicut erat in principio, et nunc, et semper, et in saecula saeculorum. Amen.
To były modlitwy wstępne, które poprzedzają odmówienia całego lub części różańca. Następnie przechodzimy do rozważania tajemnic różańcowych.
Dla każdej z tajemnic różańca odmawiamy:
1. Na ziarenku rozpoczynającym tajemnicę zapowiadamy daną tajemnicę a następnie odmawiamy Ojcze nasz.
2. Na każdym z kolejnych 10 ziarenek odmawiamy Zdrowaś Maryjo.
3. Na koniec każdej tajemnicy, przed ziarenkiem rozpoczynającym kolejną tajemnicę, odmawiamy Chwała Ojcu, O mój Jezu oraz – dla chętnych – O Maryjo:
O mój Jezu, przebacz nam nasze grzechy, zachowaj nas od ognia piekielnego, zaprowadź wszystkie dusze do nieba i dopomóż szczególnie tym, którzy najbardziej potrzebują Twojego miłosierdzia.
Po łacinie:
Domine Jesu, dimitte nobis debita nostra, salva nos ab igne inferiori, perduc in caelum omnes animas, praesertim eas, quae misericordiae tuae maxime indigent.
O Maryjo, bez grzechu pierworodnego poczęta, módl się za nami, którzy się do Ciebie uciekamy i za wszystkimi, którzy się do Ciebie nie uciekają, a zwłaszcza za masonami i poleconymi Tobie.
Po łacinie:
O Maria, sine labe originali concepta, ora pro nobis, qui ad Te recurrimus et pro omnibus qui ad Te non recurrunt et praesertim pro massonibus et commendatis Tibi.
I tak przy każdej tajemnicy różańcowej odmawiamy: Ojcze nasz, 10 x Zdrowaś Maryjo, Chwała Ojcu, O mój Jezu oraz – dla chętnych – O Maryjo. Odmawiając te modlitwy rozmyślamy jednocześnie o treści danej tajemnicy.
1. Po zakończeniu rozważania 5 tajemnic różańcowych każdej części różańca odmawiamy Pod Twoją obronę:
Pod Twoją obronę uciekamy się, Święta Boża Rodzicielko, naszymi prośbami racz nie gardzić w potrzebach naszych, ale od wszelakich złych przygód racz nas zawsze wybawiać, Panno chwalebna i błogosławiona. O Pani nasza, Orędowniczko nasza, Pośredniczko nasza, Pocieszycielko nasza. Z Synem swoim nas pojednaj, Synowi swojemu nas polecaj, swojemu Synowi nas oddawaj.
Po łacinie:
Sub tuum praesidium confugimus, sancta Dei Genetrix, nostras deprecationes ne despicias in necessitatibus nostris, sed a periculis cunctis libera nos semper, Virgo gloriosa et benedicta. Domina nostra, Mediatrix nostra, Advocata nostra, Consolatrix nostra. Tuo Filio nos reconcilia, tuo Filio nos commenda, tuo Filio nos repraesenta.
2. Modlitwę kończymy Znakiem Krzyża Świętego:
✝ W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen.
Po łacinie:
✝ In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti. Amen.
Po skończonym Różańcu zalecana jest – zwłaszcza w październiku – poniższa modlitwa do św. Józefa:
Do Ciebie, błogosławiony Józefie, w potrzebach naszych uciekamy się, a zaniósłszy błagania nasze do Przenajświętszej Oblubienicy Twojej, o Jej pomoc i o Twoja opiekę z ufnością prosimy.
Przez Tę miłość, która Cię z Niepokalaną Panną, Boga Rodzicielką złączyła, i przez to ojcowskie przywiązanie, z którym Dzieciątko Jezus do łona tuliłeś, pokornie Cię błagamy, ażebyś na spuściznę nabytą Krwią Jezusa Chrystusa wejrzał łaskawie.
Czuwaj o Stróżu opatrznościowy Bożej Rodziny, nad wybranem potomstwem Jezusa Chrystusa; oddal od nas, najdroższy Opiekunie, wielki jad błędu i zepsucia; przybądź nam z Nieba miłościw, Wybawco nasz najpotężniejszy, w tej z mocami ciemności walce; a jak niegdyś Dzieciątko Jezus od największego niebezpieczeństwa, grożącego Jego życiu wyratowałeś, tak teraz Święty Kościół Boży od zasadzek nieprzyjaciół i od wszelkich przeciwności zachowaj i każdego z nas ciągłą osłaniaj opieką; abyśmy za Twoim przykładem i pomocą Twoją wsparci, żyć świątobliwie, pobożnie umrzeć i wiecznej w Niebie szczęśliwości dostąpić mogli. Amen.
(Odpusty: 1. 7 lat i 7 kwadryg (tj. 28 dni – przyp. Redakcji) za codzienne publiczne odmówienie Różańca w październiku. 2. 300 dni po odmówieniu Różańca raz na dzień w innym czasie).
TAJEMNICE RADOSNE (łac. MYSTERIA GAUDOSA)
(w poniedziałki i czwartki), za nawrócenie grzeszników:
1. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie (łac. Primum mysterium gaudiosum: Annuntiatio)
Anioł zwiastuje Maryi, że Ją Bóg obrał za Matkę Zbawiciela, Święta Dziewica korzy się i zezwala, a Syn Boży staje się człowiekiem w Jej przeczystym Łonie.
Owoc Tajemnicy: Pokora. Unikać Pychy.
2. Nawiedzenie świętej Elżbiety (łac. Secundum mysterium gaudiosum: Visitatio)
Po Zwiastowaniu Maryja nawiedza św. Elżbietę, matkę św. Jana Chrzciciela, aby jej ofiarować swoje usługi. To nawiedzenie staje się źródłem łask dla św. Jana i dla jego matki.
Owoc Tajemnicy: Uczynność i miłosierdzie chrześcijańskie. Wystrzegać się samolubstwa, gniewu i nienawiści. 3. Narodzenie Jezusa (łac. Primum mysterium gaudiosum: Nativitas)
Pan Jezus rodzi się w Betlejem, w stajence, w wielkim ubóstwie, staje się ubogim z miłości ku nam.
Owoc Tajemnicy: Ubóstwo w duchu. Unikać zbytku i chciwości.
4. Ofiarowanie Jezusa w świątyni (łac. Quartum mysterium gaudiosum: Praesentatio)
Czternastego dnia po narodzeniu Chrystusa, Maryja niesie Go do świątyni i ofiaruje Bogu; sama przy tem wypełnia prawo Oczyszczenia, chociaż ono Jej nie obowiązywało.
Owoc Tajemnicy: Posłuszeństwo. Wystrzegać się uporu i sprzeczek.
5. Odnalezienie Jezusa w świątyni (łac. Quintum mysterium gaudiosum: Inventio in Templo)
Pan Jezus, mając lat dwanaście, idzie do świątyni, i tu pozostaje między uczonymi. Po trzech dniach tęskliwego szukania odnajdują Go Maryja Panna z Józefem.
Owoc Tajemnicy: Pokuta i poprawa. Wystrzegać się utraty Pana Jezusa przez ciężkie grzechy.
TAJEMNICE BOLESNE (łac. MYSTERIA DOLOROSA)
(we wtorki i piątki), za cierpiących i konających:
1. Modlitwa Jezusa w Ogrójcu (łac. Primum mysterium dolorosum: Agonia in Hortu)
Po Ostatniej Wieczerzy Pan Jezus idzie do Ogrójca, gdzie ma być pojmany; modli się i Krwawym Potem oblewa, powtarzając: „Ojcze, nie moja ale Twoja niech się stanie wola”.
Owoc Tajemnicy: Zgadzanie się z wolą Bożą. Wyrzekać się narzekania na swój los.
2. Biczowanie Jezusa (łac. Secundum mysterium dolorosum: Flagellatio)
Piłat skazuje Pana Jezusa na ubiczowanie. Okrutni kaci bija bez litości i wkrótce całe Najświętsze Ciało staje się jedną okropną raną.
Owoc Tajemnicy: Cierpliwość. Unikać zemsty i złośliwości.
3. Cierniem ukoronowanie Jezusa (łac. Tertium mysterium dolorosum: Coronatio spinis)
Zaraz po okrutnem biczowaniu Jezusa, żołnierze wkładają Nań cierniową koronę i bijąc po niej kijami, ranią straszliwie Przenajświętszą Głowę.
Owoc Tajemnicy: Umartwienie. Unikać ziemskich próżności i rozkoszy.
4. Dźwiganie krzyża na Kalwarię (łac. Quartum mysterium dolorosum: Baiulatio Crucis)
Jezus skazany na Śmierć, dźwiga na Kalwarię Krzyż, na którym ma umrzeć i pod jego ciężarem trzykrotnie upada.
Owoc Tajemnicy: Wytrwałe znoszenie cierpień. Wystrzegać się złorzeczenia i szemrania na krzyże w życiu.
5. Ukrzyżowanie i śmierć Jezusa (łac. Quintum mysterium dolorosum: Crucifixio et Mors)
Na koniec po wielu męczarniach i zelżywościach przybito Jezusa do Krzyża, na którym umiera, ofiarując Swoje Zasługi i Swoją Krew na zbawienie wszystkich ludzi.
Owoc Tajemnicy: Umiłowanie Krzyża Chrystusowego. Wystrzegać się zbytków w życiu.
TAJEMNICE CHWALEBNE (łac. MYSTERIA GLORIOSA)
(w środy, soboty i niedziele), za Dusze Czyśćcowe
1. Zmartwychwstanie Jezusa (łac. Primum mysterium gloriosum: Resurrectio)
Trzeciego dnia po Śmierci Swojej Pan Jezus zmartwychwstaje w chwale i nieśmiertelności, i ukazuje się przyjaciołom Swoim.
Owoc Tajemnicy: Odrodzenie duchowe. Strzec się powrotu do grzechów.
2. Wniebowstąpienie Jezusa (łac. Secundum mysterium gloriosum: Ascensio)
Czterdziestego dnia po Zmartwychwstaniu Pan Jezus wstępuje do Nieba w obecności uczniów Swoich i zasiada na Prawicy Ojca.
Owoc Tajemnicy: Tęsknota do Nieba. Pogarda dla dóbr ziemskich.
3. Zesłanie Ducha Świętego (łac. Tertium mysterium gloriosum: Descensus Spiritus Sancti)
W dzień Zielonych Świątek, Duch Święty zstępuje widomie w postaci ognistych języków na Maryję i na Apostołów, którzy się do tego przygotowali długą modlitwą.
Owoc Tajemnicy: Umiłowanie modlitwy. Wystrzegać się najmniejszego grzechu.
4. Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny (łac. Quartum mysterium gloriosum: Assumptio)
Po Wniebowstąpieniu Pana Jezusa, Matka Najświętsza nie przestaje wzdychać do jedynego przedmiotu swojej miłości, i z tej miłości na koniec umiera. Ale jej przeczyste Ciało nie zaznało skażenia śmierci; Chóry Anielskie przeniosły Ją z Ciałem i Duszą do Nieba.
Owoc Tajemnicy: Szczęśliwa śmierć. Nie zaniedbywać nabożeństwa do Maryi.
5. Ukoronowanie NMP (łac. Quintum mysterium gloriosum: Coronatio in Celo)
Wyniesiona nad wszystkie stworzenia Maryja, ukochana Córa Ojca, Najmilsza Matka Syna, Niepokalana Oblubienica Ducha Świętego, ukoronowana jest wiekuistą chwałą jako Królowa Nieba i Ziemi.
Owoc Tajemnicy: Ufność w Maryi. We wszystkich potrzebach duszy i ciała uciekać się do Maryi.