MOTO-BUBLE: PEUGEOT, CITROEN, OPEL, DS4,TOYOTA
PEUGEOT 208, 3008 i 5008, CITROEN C5 AIRCROSS i C3, OPEL GRANDLAND i MOKKA, DS4: PODWYŻSZONA EMISJA TLENKÓW AZOTU
W samochodach marki Peugeot, modele: 208, 3008 i 5008, Citroën, modele: C5 Aircross i C3, Opel, modele Grandland i Mokka oraz DS4 brak zgodności oprogramowania ECU (Engine Control Unit) ze specyfikacją może doprowadzić do nieprawidłowego wykrywania zużycia mocznika i/lub wydajności OBD (systemu diagnostyki pokładowej) w celu monitorowania docelowego poziomu emisji tlenków azotu NOx, a w dalszej konsekwencji do niezgodności z wymogami w zakresie emisji spalin.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 645 Peugeotów, 276 Citroenów, 58 Opli oraz 32 DS4.
TOYOTA bZ4X: ZAKŁÓCENIA KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ
Samochody marki Toyota bZ4X, wyprodukowane w Japonii od 02 listopada 2021 do 07 sierpnia 2023, są wyposażone w zestaw wskaźników zawierający elektroniczną jednostkę sterującą (ECU) oraz moduł komunikacji DCM (Data Communication Module). Na zestawie wyświetlane są różne informacje (lampki ostrzegawcze i kontrolne, informacje o stanie pojazdu, komunikaty itp.). DCM komunikuje się z ECU zestawu wskaźników, aby sprawdzić stan pojazdu w określonym czasie po wyłączeniu samochodu. Jeśli komunikacja między DCM, a ECU nastąpi w momencie, gdy ECU wykonuje określony proces, może on nie zostać zakończony. W takim przypadku, po ponownym uruchomieniu samochodu, wyświetlacz zgaśnie i nie będzie wyświetlał niektórych kontrolek i wskaźników. Ponieważ ECU wskaźników komunikuje się z innymi funkcjami samochodu, takimi jak kierunkowskazy, światła awaryjne i system przedkolizyjny, funkcje te pozostaną wyłączone, co zwiększa ryzyko kolizji.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 407 samochodów.
Materiały źródłowe:
UOKiK
(17.11.2023)