MOTO-BUBLE: JEEP, KIA, HONDA, VOLVO, BMW, ROLLS-ROYCE, MINI, ALFA ROMEO
JEEP WRANGLER PHEV: POŻAR AKUMULATORA
W samochodach marki Jeep Wrangler typu PHEV (hybrydowe), wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, akumulator wysokiego napięcia może ulec awarii i doprowadzić do pożaru pojazdu, zarówno przy włączonym jak i wyłączonym zapłonie. Użytkownikom zaleca się powstrzymanie od ładowania tych pojazdów i nie parkowanie ich wewnątrz budynków lub w pobliżu innych pojazdów, do czasu naprawy.
Kampanii naprawczej w Polsce podlegają 242 pojazdy.
JEEP CHEROKEE: PŁONĄCY BAGAŻNIK
W samochodach marki Jeep Cherokee, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, moduł elektrycznej pokrywy bagażnika (Power Liftgate Module – PLGM) może ulec awarii z powodu zwarcia elektrycznego, powodując pożar zarówno przy włączonym, jak i wyłączonym zapłonie.
Kampanii naprawczej w Polsce podlega 825 pojazdów.
KIA EV6: UTRATA MOCY
W samochodach marki KIA EV6 (kod modelowy CV), wyprodukowane w Korei Południowej od 20 kwietnia 2021 r. do 28 lutego 2024 r., zintegrowana jednostka sterująca ładowaniem (ICCU) może z czasem ulec uszkodzeniu w wyniku chwilowego wysokiego napięcia oraz cykli termicznych. Uszkodzony moduł ICCU nie jest w stanie ładować akumulatora 12 V, który może się stopniowo rozładowywać podczas jazdy, co powoduje stopniowe zmniejszanie się mocy napędowej pojazdu. W przypadku zignorowania komunikatów i ostrzeżeń związanych ze stanem rozładowywania akumulatora i kontynuowania jazdy pojazdem w trybie zmniejszonej mocy, może ostatecznie nastąpić całkowita utrata mocy napędowej, co może skutkować wypadkiem.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 2 302 pojazdy.
JEEP GLADIATOR, JEEP GRAND CHEROKEE: AWARIE POMPY PALIWA
W samochodach marki Jeep, modele: Gladiator i Grand Cherokee, wyposażonych w silnik 3.0L (kod EXH i EXJ), wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, w wyniku zanieczyszczenia układu paliwowego resztkami jego komponentów, może dojść do awarii wysokociśnieniowej pompy paliwa (HPFP). Objawia się to świecącą lampką kontrolną awarii silnika (MIL), nietypowym hałasem, wyciekiem paliwa lub zmianą jakości napędu. W skrajnym przypadku może prowadzić to do ryzyka nieoczekiwanej utraty mocy napędowej w wyniku braku zasilania silnika paliwem.
Kampanii naprawczej w Polsce podlega łącznie 5 290 pojazdów.
KIA STINGER: AWARIA POMPY PALIWA
w samochodach marki KIA Stinger (kod modelowy CK), wyprodukowane w Korei Południowej od 5 grudnia 2016 do 4 kwietnia 2023 może występować niewspółosiowość tłoczka zaworu sterującego paliwem w wysokociśnieniowej pompie paliwa, doprowadzając do nadmiernego ciśnienia w wysokociśnieniowej pompie paliwa utraty mocy napędowej podczas jazdy z dużą prędkością.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 905 pojazdów.
ALFA ROMEO STELVIO I GIULIA: NIESPRAWNE ŚWIATŁA
W samochodach marki Alfa Romeo, modele: Stelvio i Giulia, mogły zostać zamontowane reflektory, w których światła drogowe nie są prawidłowo wyregulowane. Może to powodować powstawanie ciemnej linii pomiędzy światłami mijania i światłami drogowymi po ich włączeniu, co jest spowodowane przez zbyt wysoką pozycję świateł drogowych.
Kampanii naprawczej w Polsce podlega łącznie 408 samochodów.
JEEP WRANGLER I GRAND CHEROKEE: NIESPRAWNE ODSZRANIANIE
W samochodach marki Jeep typu PHEV (hybrydowe), modele: Wrangler i Grand Cherokee, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, może dochodzić do wyłączania się funkcji odszraniania przedniej szyby. W pewnych warunkach jazdy może to zmniejszyć widoczność na zewnątrz, zwiększając ryzyko wypadku.
Kampanii naprawczej w Polsce podlega 579 pojazdów.
JEEP GRAND CHEROKEE: ODPADAJĄCE KOŁA
W samochodach marki Jeep Grand Cherokee, wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, podczas montażu mogły zostać uszkodzone sworznie zaciskające górnego przedniego wahacza. Uszkodzony sworzeń może pęknąć i spowodować utratę siły zacisku pomiędzy przegubem kulowym górnego wahacza, a zwrotnicą, co stwarza ryzyko oddzielenia się górnego wahacza od zwrotnicy i odpadnięcie koła na zewnątrz.
Kampanii naprawczej w Polsce podlega 115 pojazdów.
HONDA CRF 50F/CR110F/CRF125F: UTRATA KONTAKTU Z MOTOCYKLEM
W motocyklach marki Honda, modele: CRF50F/CRF110F/CRF125F, rok modelowy 2023-2024, wyprodukowanych od 01 lipca 2022 do 29 kwietnia 2023 w Chinach, z powodu niewystraczającej ilości kleju nałożonego w procesie produkcji może dojść do poluzowania się lewego uchwytu kierownicy, a w dalszej konsekwencji – utraty kontaktu kierowcy z motocyklem i upadku na jezdnię.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 86 pojazdów.
ROLLS-ROYCE GHOST: PĘKAJĄCA SZYBA WSKAŹNIKÓW
W samochodach marki Rolls-Royce Ghost, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, (RR21, RR22, w tym Black Badge), z początku serii produkcyjnej, jednowarstwowe szkło hartowane zastosowane w zestawie wskaźników podczas zderzenia bocznego przy dużej prędkości może pęknąć na małe kawałki, zwiększając ryzyko obrażeń. Pojazdy produkowane od grudnia 2022 zostały wyposażone w dwuwarstwowe szkło laminowane.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 13 pojazdów.
VOLVO EX30: WYŚWIETLACZ FAŁSZUJĄCY DANE
W samochodach marki Volvo EX30 z roku modelowego 2024 i 2025, może wystąpić problem z oprogramowaniem wyświetlacza, co prowadzi do przejścia ekranu w tryb testowy podczas uruchamiania pojazdu. W dalszej konsekwencji uniemożliwia to wyświetlanie kluczowych informacji, w tym informacji takich jak prędkość pojazdu. Błąd można wyeliminować, ponownie uruchamiając ekran lub dokonując aktualizacji oprogramowania.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 1 020 pojazdów.
BMW SERII 3, 4 I M4: WADLIWE PODUSZKI
W samochodach marki BMW, modele: Seria 3 (F30), Seria 4 (F32) i M4 (F82), wyprodukowanych w Niemczech, zasobniki ciśnieniowe kurtynowych poduszek powietrznych mogą się z czasem rozszczelnić, wskutek czego poduszki powietrzne nie rozwiną się prawidłowo w razie wypadku, co ograniczy ich zdolność utrzymania pasażerów na miejscu. Ponadto pod wpływem wysokiej temperatury, np. promieniowania słonecznego, zasobniki mogą się w niekontrolowany sposób aktywować, a wyciekający gaz dodatkowo to przyspieszy. Może to skutkować obrażeniami osób znajdujących się wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 17 pojazdów.
ASTON MARTIN DBX707: PĘKAJĄCE PRZEWODY OLEJOWE
W samochodach marki Aston Martin DBX707, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii między październikiem 2022, a kwietniem 2023, niektóre przewody olejowe do chłodnicy mogą być podatne na pęknięcie, co skutkuje utratą oleju i jego ciśnienia, a w dalszej konsekwencji – zgaśnięciem lub zatarciem silnika. Po wystąpieniu awarii kierowca może zauważyć dym w okolicy silnika.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 10 pojazdów.
MINI F56 BEV: RYZYKO POŻARU
W samochodach marki MINI F56 BEV (elektryczne), wyprodukowanych w Niemczech, obudowa akumulatora wysokiego napięcia może być nieszczelna, co może spowodować dostanie się do niego wody. W takim przypadku kierowca otrzyma komunikat kontrolny w pojeździe („Możliwość kontynuowania jazdy. System wysokiego napięcia. W celu uniknięcia dalszych uszkodzeń, należy sprawdzić u partnera serwisowego”). Ponadto, nawet podczas jazdy, akumulator wysokiego napięcia może się wyłączyć, a pojazd zacznie powoli zwalniać. Istnieje ryzyko pożaru.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 9 pojazdów.
Materiały źródłowe:
UOKiK
(09.05 – 28.05.2024)