WIDEOREJESTRATOR Mio MiVue 812
Powoli lecz konsekwentnie zmienia się funkcja samochodowych wideorejestratorów. Urządzenia służące pierwotnie do wizyjnego odtworzenia przebiegu kolizji lub wypadku, coraz częściej traktowane są jako narzędzie dostarczające cenny materiał do późniejszych publikacji w internecie – od wskazania i napiętnowania drogowych piratów narażających innych na niebezpieczeństwo, poprzez uchwycenie sytuacji mrożących krew w żyłach choć bez winy kierowcy (powalone drzewo, „przelot” stada jeleni nad jezdnią i samochodami itp.), aż do podkreślenia walorów krajobrazowych trasy, którą wybraliśmy do pokonania.
Oczywiście, druga z wymienionych funkcji wideorejestratora wymaga jego lepszych parametrów, zwłaszcza lepszej jakości obrazu. Myli się jednak ten, kto sądzi, że kierowcy zainteresowani jedynie pierwotnym zadaniem wideorejestratora (vide: kolizja lub wypadek) nie muszą inwestować w jego jakość. Wprawdzie sądy nie zawsze uznają zapis wideo za dowód wiążący lecz tym bardziej będzie on zakwestionowany – szczególnie przez sprawcę kolizji (wypadku) i jego obrońcę – gdy obraz okaże się nieczytelny i bez precyzyjnych danych pozwalających dokładnie określić czas oraz miejsce zdarzenia.
Wideorejestrator Mio MiVue 812 uważam za przykład bardzo udanego pogodzenia oczekiwań kierowców zainteresowanych tylko profilaktycznymi (vide: ostrzeganie przez radarami) oraz asekuracyjnymi (w razie wypadku lub kolizji) funkcjami urządzenia z oczekiwaniami kierowców, którzy chcieliby jeszcze mieć w nim poręczną kamerę internetową do rejestrowania zdarzeń widzianych zza kierownicy i – co ważne – bez absorbowania uwagi niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia samochodu.
Trudno zlekceważyć kontrargument w postaci ceny testowanego wideorejestratora, określonej przez producenta na 526 zł. To nawet pięciokrotnie więcej niż trzeba zapłacić za wideorejestratory mniej znanych producentów niż Mio Technology. Ten medal ma jednak swoją drugą stronę. Po pierwsze – owa pięciokrotność to w przeliczeniu na konkret nieco ponad 400 zł, czyli równowartość ledwie czterech najmniejszych mandatów, jakich możemy uniknąć dzięki tylko jednej funkcji modelu MiVue 812, wynikającej z zastosowania GPS. Po drugie – liczba jego pozostałych zalet i funkcji sprawia, że wszelkie porównania pod tym względem mają dokładnie taki sam sens jak konfrontacja walorów średniej klasy Fiata ze średniej klasy Mercedesem. Z istotnym podkreśleniem, że tutaj za zupełnie inną jakość płacimy więcej nie dziesiątki tysięcy lecz tylko setki złotych.
Konkretny przykład to porównanie choćby „kąta widzenia” kamery. Producent jednego z najtańszych wideorejestratorów określa go w danych technicznych tajemniczym słowem „szeroki” (?!). Sprawdzam zatem. Po zainstalowaniu urządzenia mam poważne kłopoty, aby „objąć” kamerą obszar szerszy niż dwupasmowa jezdnia z krawężnikami. „Kąt widzenia” modelu MiVue 812 określony jest precyzyjnie na 140 stopni. Efekt? Do sprawdzenia choćby na powyższym zdjęciu. W kadrze „załapał się” nawet ciągnik siodłowy z naczepą wyjeżdżający z bocznej ulicy po lewej. O chodnikach i ścieżkach rowerowych nie ma zatem nawet co wspominać.
Przy okazji – proszę zwrócić uwagę na napisy umieszczone w prawym dolnym rogu zdjęcia. Dzięki GPS podają one nie tylko dokładny czas ekspozycji, co w prostszych i tańszych wideorejestratorach wymaga nieustannego sprawdzania i korygowania ale także współrzędne geograficzne oraz prędkość naszego pojazdu. Uspokajam przy okazji tych spośród kierowców, którzy obawiają się, że ta ostatnia (przekroczona choćby o 5 km/h od dopuszczalnej) mogłaby w wypadku dochodzenia roszczeń okazać się dla sądu ważniejsza, niż sam fakt staranowania naszego samochodu z winy sprawcy kolizji; aktualną prędkość możemy lecz nie musimy umieścić w wyświetlanych parametrach.
Na szczególne podkreślenie zasługuje jakość rejestrowanego obrazu uzyskana dzięki szklanemu obiektywowi o wysokiej rozdzielczości i małej przysłonie (tylko 1,8), gwarantującej dobrej jakości zdjęcia nawet w warunkach słabej widoczności. Dzięki temu nie ma żadnych problemów np. z odtworzeniem numeru rejestracyjnego samochodu jadącego przed nami. Zwracam również uwagę na znaczną pojemność akceptowanych kart pamięci. Maksymalna wynosi 128 Gb, co pozwala na około 15 godzin zapisu w rozdzielczości 1440 pikseli, a więc najwyższej.
Czy wideorejestrator Mio MiVue 812 ma jakieś przypadłości lub wady? Na pewno do zestawu dorzuciłbym zwykły kabelek USB pozwalający na bezpośrednie pobieranie danych np. do komputera. Wprawdzie można to zrobić przenosząc kartę pamięci lub wykorzystując połączenie bezprzewodowe WiFi lecz dla inżyniera starej daty nie ma nic lepszego i pewniejszego od łączności przewodowej. Uwaga druga wiąże się z… niebagatelną zaletą testowanego urządzenia. Otóż jego kompaktowa, zwarta budowa znacznie zmniejszająca zajmowaną powierzchnię szyby przedniej samochodu to efekt zastosowania oryginalnej konstrukcji uchwytu mocującego. Zamiast tradycyjnej i zawodnej przyssawki z dodatkowym „wysięgnikiem” wybrano wariant z przyklejeniem uchwytu bezpośrednio do szyby. Pewne to i stabilne lecz praktycznie niemożliwe do odklejenia bez uszkodzenia powierzchni uchwytu przylegającej do szyby. Wniosek? Musimy albo „przypisać” wideorejestrator na stałe do konkretnego samochodu, albo wyposażyć nasze pozostałe samochody – jeśli są – w takie same uchwyty.
Wymienione powyżej zalety modelu Mio MiVue 812 to tylko te, które udało nam się zweryfikować podczas stosunkowo krótkiego okresu testowania. Pozostałe wyczerpująco przedstawiamy poniżej. Zaręczam, że to pouczająca i zachęcająca lektura. Przynajmniej do nabrania przekonania, że opisywany wideorejestrator jest wart swojej ceny.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
(07.03.2021)
Mio MiVue 812 QHD/2,7″/140 – dane techniczne i eksploatacyjne
Przekątna wyświetlacza – 2,7″, TFT LCD
Rozdzielczość nagrywania – QHD 1440p (do 30 fps, czyli klatek na sekundę), inne opcje: 1080 (do 60 fps) lub 1080 (do 30 fps)_
Długość nagrywania video – 1, 3, 5 min.
Sensor – Sony STARVIS
Przysłona – f/1.8
Kąt widzenia kamery – 140°
Rodzaj soczewki – szkło
Kamera tylna – możliwość podłączenia
Format wideo – MP4 (H.264)
Moduł GPS – tak
Złącza – mini USB, czytnik kart pamięci
Bateria – wbudowana
Pamięć wbudowana – nie
Funkcje podstawowe – nagrywanie zdarzeń, nagrywanie w pętli, tryb nocny, tryb parkingowy, ostrzeżenia przed fotoradarami, czujnik wstrząsów
Dodatkowe informacje – wbudowany głośnik, wbudowany mikrofon
Karta pamięci w zestawie – brak
Maksymalna pojemność karty pamięci – 128 GB
Dołączone akcesoria- uchwyt samochodowy, ładowarka samochodowa
Kolor – czarny
Wymiary – 54 mm (wys.), 86 mm (szer.), 36 mm (głęb.)
Waga – 86 g
Gwarancja producenta- 24 miesiące
Funkcje dodatkowe:
Odrębny tryb fotograficzny oraz funkcja wykonywania zdjęć w trakcie nagrywania filmu.
WDR – opcja włączenia/wyłączenia, wspomaga rejestrowanie obrazu przy dużym kontraście światła.
Zabezpieczanie kluczowych klipów video przed nadpisaniem – automatycznie za pomocą 3-osiowego G-Sensora (czujnika wstrząsów) lub ręcznie za pomocą dedykowanego przycisku „SOS”. Zabezpieczony plik obejmuje zakres ok. kilku sekund przed momentem wywołania zabezpieczenia.
6-poziomowa regulacja czułości G-Sensora.
Możliwość dodania własnego znacznika tekstowego na nagraniu (np. numer rejestracyjny lub imię kierowcy).
Funkcje asystentów kierowcy: FCWS (Front Collision Warning System) – ostrzeganie przed kolizją z przodu; LDWS (Lane Departure Warning System) – ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu; FA (Fatigue Alert) – ostrzeżenie o przemęczeniu; przypomnienie o włączeniu świateł mijania; Stop&Go – tryb powiadamiania o poruszeniu się pojazdu przed nami. Uwaga – komunikaty związane z asystentem kierowcy wydawane są w języku angielskim.
Dedykowany program MiVue Manager:
Możliwość obejrzenia nagrania z podziałem na każdy dzień i godzinę.
Podział nagrań ze względu na zdarzenia, tryb parkingowy oraz normalne nagrywanie.
Możliwość zobaczenia, gdzie w danym momencie działał czujnik G-Sensor.
Nałożenie danych z GPS na mapę.
Funkcje bezprzewodowe WiFi
Kamera posiada wbudowany odbiornik WiFi umożliwiający bezprzewodowe zarządzanie funkcjami kamery – podgląd obrazu na żywo, zmiana ustawień czy pobieranie nagrań z kamery do pamięci smartfonu.
Bezprzewodowe zarządzanie kamerą za pomocą bezpłatnej aplikacji MiVue PRO dostępnej dla smartfonów z systemami Android lub iOS. Aplikacja jest dostępna w języku polskim, do pobrania poprzez sklepy Google Play lub App Store. Umożliwia automatyczne pobieranie zabezpieczonych plików (EVENT) do pamięci telefonu oraz posiada funkcję aktualizacji firmware i aktualizacji bazy fotoradarów.
Funkcje związane z GPS
Zintegrowany odbiornik GPS umożliwiający monitorowanie bieżącej prędkości, pozycji geograficznej oraz synchronizację zegara.
Możliwość wyłączenia zapisu bieżącej prędkości pojazdu na nagraniu video.
Funkcja ostrzegania przed fotoradarami z dożywotnią bezpłatną aktualizacją bazy lokalizacji fotoradarów.
Rodzaj zasilania
Wbudowany akumulator Li-Ion o pojemności 240 mAh, zasilany poprzez gniazdo mini-USB za pomocą zasilacza do gniazda zapalniczki samochodowej 12-24V. Długość przewodu zasilającego – ok. 3,5m.
Obsługa kart pamięci
Rodzaj – microSDHC/XC klasy 10 o maksymalnej pojemności 128 GB.
Maksymalny czas zapisu video 1440p30 na karcie 64 GB – ok. 8 godzin.
Średnie zużycie prądu przez rejestrator w trakcie nagrywania z włączonym ekranem LCD – ok. 0,45 A.