SSANGYONG RODIUS 270 Xdi PREMIUM A/T
Ten samochód wzbudza emocje już na pierwszy rzut oka. Nie znaleźliśmy nikogo, kto nad sylwetką koreańskiego minivana o nazwie Rodius przeszedłby obojętnie. Oceny wyrażano w sposób skrajny; albo komplementy, albo… epitety. Najczęstsze spośród tych ostatnich nawiązywały do pogrzebowego karawanu, znajdując dodatkowe uzasadnienie w czarnym kolorze nadwozia oraz mocno przyciemnionych szybach bocznych. Dodajmy, że epitetów było zdecydowanie więcej niż komplementów.

Tradycyjnie rezygnujemy z analizowania estetycznych cech Rodiusa. Od tego są zdjęcia i subiektywne odczucia czytelników. Proponujemy jedynie wyobrazić sobie to auto w innym kolorze, np. srebrnym, akurat też dostępnym w ofercie polskich dealerów firmy SsangYong. Gwarantujemy zupełnie inne, daleko sympatyczniejsze skojarzenia.
Naszym zdaniem główne atuty Rodiusa i tak ukryte są pod kontrowersyjnym nadwoziem. Mamy bowiem do czynienia z luksusowym minivanem, zdolnym nie tylko przewieźć w komfortowych warunkach aż siedem „pełnowymiarowych” osób ale także oferującym wyjątkową funkcjonalność, m.in. poprzez liczne warianty zagospodarowania wnętrza. Dość powiedzieć, że po wymontowaniu kanapy trzeciego rzędu i złożeniu oparć foteli drugiego rzędu siedmioosobowy minibus staje się eleganckim „dostawczakiem” o przestrzeni bagażowej przekraczającej 3 tys. litrów. A przecież jest jeszcze co najmniej kilka rozwiązań pośrednich, włącznie z aranżacją wygodnej salonki, wyposażonej m.in. w fotele zamienione na stoliki, dynamiczny system audio Kenwooda oraz pokaźny monitor równie renomowanej marki Alpine, pozwalający np. odtwarzać filmy z płyt DVD. Komfort podróżowania Rodiusem 270 Xdi Premium A/T wymownie oddaje również wymienione poniżej, bogate wyposażenie standardowe tego auta.

Do tych zalet koreański producent – od wielu lat wyspecjalizowany w produkcji samochodów terenowych – dorzucił rozwiązanie, jakiego nie uświadczy w minivanach innych marek: napęd 4×4. Rodius w takiej wersji nie nadaje się wprawdzie do jazdy po wertepach z powodu zbyt małego prześwitu lecz pasuje jak znalazł np. w warunkach zimowych czy podczas pokonywania stromych wzniesień. A dla samochodu o masie własnej przekraczającej dwie tony, odpowiednia przyczepność wszystkich kół stanowi atut trudny do przecenienia.
Wspomniana powyżej masa Rodiusa została uwzględniona przy doborze jednostki napędowej. 165-konny, 5-cylindrowy turbodiesel wykonany w technologii Mercedesa zapewnia pojazdowi przyzwoitą dynamikę i takież spalanie, oscylujące w granicach 10 l oleju napędowego na 100 km. Przypominamy, że jest to parametr odnoszący się do samochodu nie tylko ciężkiego ale także wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów.

Jak jeździ się Rodiusem? Przede wszystkim – komfortowo i z bardzo dobrym przeglądem sytuacji na drodze, co jest konsekwencją wysokiej pozycji kierowcy oraz panoramicznych szyb. Wprawdzie widoczność do tyłu ograniczają zagłówki kanapy w trzecim rzędzie lecz tę przypadłość można usunąć poprzez złożenie oparcia. Jeśli jest to niemożliwe (np. gdy mamy komplet pasażerów) wówczas należy zdać się na lusterka boczne i czujniki parkowania.
Na jakość jazdy pozytywnie wpływa również bardzo dobrze zestrojone zawieszenie, duże koła oraz znaczny, trzymetrowy rozstaw osi. Te cechy Rodiusa sprawiają, że daje on sobie nieźle radę z nierównościami naszych dróg, skutecznie tłumiąc większość wybojów.

Z najbardziej uciążliwych wad odnotowaliśmy przeczące zasadom ergonomii rozwiązanie tablicy rozdzielczej. W centralnym polu widzenia kierowcy zabrakło np. prędkościomierza, a znalazł się wyświetlacz stopnia przełożenia skrzyni biegów, choć w „automacie” jest to informacja drugorzędna. Irytował nas również umieszczony pod sufitem zegar. Zwłaszcza, że jego odczyt wymagał znacznego odchylenia głowy do tyłu. W samochodzie nafaszerowanym elektroniką za istotną wadę uważamy także brak komputera pokładowego, pozwalającego choćby sprawdzić zasięg jazdy na tym, co zostało w zbiorniku paliwa.
Niewątpliwym atutem Rodiusa jest jego cena. W najtańszej wersji Elegance to luksusowe, funkcjonalne, starannie wykończone i przestronne auto kosztuje 123 600 zł. Testowana przez nas, najbogatsza wersja Premium z napędem na cztery koła jest droższa o niespełna 40 tys. zł. W segmencie minivanów dla takiej oferty trudno znaleźć rozsądną alternatywę.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
SSANGYONG RODIUS 270 Xdi PREMIUM A/T
DANE TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE:
SILNIK
Typ: turbodiesel
Pojemność: 2696 cc
Liczba i układ cylindrów: 5, rzędowy
Rozrząd: łańcuch
Średnica cylindra x skok tłoka: 86,8 x 92,4 mm
Stopień sprężania: 18:1
Moc maksymalna: 121 kW (165 KM) przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 1800 – 3200 obr/min
Paliwo: olej napędowy
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Skrzynia biegów: automatyczna, 5-stopniowa
System 4×4: stały napęd na 4 koła, TOD – elektroniczny rozdział momentu obrotowego
Felgi: aluminiowe 16′
Ogumienie: P 215/65 R16
UKŁAD HAMULCOWY
Typ: hydrauliczny ze wspomaganiem, dwuobwodowy
Przód: tarczowe wentylowane
Tył: tarczowe wentylowane
ZAWIESZENIE
Przód: podwójne wahacze poprzeczne
Tył: wielowahaczowe niezależne
NADWOZIE – WYMIARY, MASY
Długość/szerokość/wysokość: 5125/1915/1820 mm
Rozstaw osi: 3000 mm
Rozstaw kół przód: 1590 mm
Rozstaw kół tył: 1580 mm
Masa własna: 2142 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 2850 kg
Bagażnik (3 rzędy siedzeń/2 rzędy siedzeń/siedzenia przednie): 875/1975/3146 l
Pojemność zbiornika paliwa: 80 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 181 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 12,9 s
ZUŻYCIE PALIWA:
Miasto (l/100 km) – 11,9
Poza miastem (l/100 km) – 8,1
Cykl mieszany (l/100 km) – 9,4 l
Średnia emisja CO2 (g/km) – 267
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
Elektryczna regulacja szyb bocznych z przodu i z tyłu
Elektryczna regulacja i składanie lusterek
Tempomat
Zestaw multimedialny + pilot (DVD, MP3, ekran dotykowy 6,5″)
Zamek centralny + pilot
Elektryczny szyberdach
Wspomaganie kierownicy
Tapicerka skórzana
Czujniki parkowania
Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
ABS
System stabilizacji toru jazdy ESP
System kontroli trakcji TCS
Alarm
Trzecie światło STOP
Immobiliser
Kierownica pokryta skórą
Halogeny
Przyciemnione szyby
Spoiler dachowy
Relingi dachowe
Regulacja kolumny kierownicy
Autonomiczna regulacja wentylacji na tylne fotele
Ogrzewana szyba tylna
Pełnowymiarowe koło zapasowe
Schowek na płyty CD
Stoliki w fotelach pierwszego i drugiego rzędu
Uchwyty na kubki z przodu i z tyłu
Obracane fotele drugiego rzędu
Przesuwane wszystkie fotele
Regulacja wysokości fotela kierowcy
Podłokietnik przedni ze schowkiem
WYPOSAŻENIE DODATKOWE (ZA DOPŁATĄ)
Lakier metalik – 2.900 zł
GWARANCJA
Mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km
Na perforację nadwozia: 6 lat
CENA WERSJI TESTOWANEJ (stan na 19 lipca 2006)
162.900 zł