MOTO-BUBLE: KIA, PEUGEOT, OPEL, CITROEN, DS
KIA STONIC, OPTIMA, CEED, XCEED, PROCEED, CEED SW, SPORTAGE: WYDŁUŻONA DROGA HAMOWANIA
W samochodach marki KIA, modele: Stonic (YB CUV, produkcja: 26 czerwca 2019 – 14 kwietnia 2020), Optima (JF, produkcja: 28 czerwca 2019 – 21 października 2019), Ceed (CD 5Door, produkcja: 26 października 2018 – 25 września 2020), Xceed (CUV, produkcja: 07 sierpnia 2019 – 28 września 2020), Proceed (Shooting Brake, produkcja: 06 listopada 2018 – 28 sierpnia 2020), Ceed SW (Sportwagon, produkcja: 29 października 2018 – 28 września 2020) oraz Sportage (QLe, produkcja: 25 października 2018 – 05 października 2020), ze względu na wadę konstrukcyjną filtra siatkowego znajdującego się wewnątrz pompy podciśnieniowej, może dojść do jej zablokowania, a w konsekwencji – do wydłużenia drogi hamowania, co zwiększa ryzyko wypadku.
Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 3 312 pojazdów.
PEUGEOT 208, 2008, 301, 308, 3008, 508, 5008, BOXER, RIFTER, PARTNER, TRAVELLER i EXPERT, OPEL ASTRA L. COMBO, CORSA, GRANDLAND X, MOKKA, MOVANO, ZAFIRA i VIVARO, CITROEN BERLINGO, C3, C4, C4 PICASSO, C5 AIRCROSS, C ELYSSE, JUMPER, SPACETOURER, i JUMPY oraz DS3 Crossback, DS4 7 Crossback: BRAK SYGNALIZACJI NADCIŚNIENIA ROZTWORU MOCZNIKA
Samochody marki Peugeot, modele: 208, 2008, 301, 308, 3008, 508, 5008, Boxer, Rifter, Partner, Traveller i Expert, samochody marki Opel, modele: Astra L, Combo, Corsa, Grandland X, Mokka, Movano, Zafira i Vivaro, samochody Citroën, modele: Berlingo, C3, C4, C4 Picasso, C5 Aircross, C Elysée, Jumper, Spacetourer, Jumpy oraz samochody DS3 Crossback, DS4, DS7 Crossback mogą być wyposażone w oprogramowanie centralki sterowania silnika z nieprawidłową kalibracją diagnostyki pompy wodnego roztworu mocznika. Powoduje to brak sygnalizacji (zaświecania się lampki sygnalizacyjnej) w zestawie wskaźników w przypadku nadciśnienia wodnego roztworu mocznika i dezaktywację systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) co prowadzi do niezgodności z przepisami dotyczącymi emisji.
Kampanii naprawczej w Polsce podlegają łącznie 5.552 samochody marki Peugeot, 2.217 samochodów marki Citroen, 1.852 samochodów marki Opel oraz 11 samochodów marki DS.
Materiały źródłowe:
UOKiK
(17-18.08.2023)
OD REDAKTORA:
Ostatnia, „mocznikowa” informacja dotycząca blisko 10 tys. samochodów marki Peugeot, Opel, Citroen i DS oraz wzbogacona o taką samą wadę fabryczną w 437 samochodach marki Fiat Scudo, co sygnalizowaliśmy w MOTO-BUBLACH ledwie 10 dni wcześniej, wymownie oddaje dwa istotne kanty spośród wielu wprowadzanych do branży samochodowej od początku tego stulecia. Pierwszy to rzekoma różnorodność marek ograniczająca się zwykle do innego logo na masce oraz wprowadzenia szeregu, najczęściej mało istotnych, różnic w wyposażeniu. Kant drugi do szaleńcza pogoń, owocująca albo niezamierzonymi błędami albo świadomymi oszustwami (vide: grupa Volkswagena i jej „Dieselgate„) podjętymi tylko po to, aby dogodzić tzw. arbuzom (z wierzchu zielone, od spodu czerwone) czyli „ekologicznej” hołocie zyskującej coraz większe wpływy w decydowaniu o losach nie tylko motoryzacji ale całej gospodarki światowej.
Przy okazji:
Pamiętam do dzisiaj minę mojego znajomego jako świeżo upieczonego i dumnego nabywcy Saaba 9-3, rocznik 2006 z oryginalną, umieszczoną w konsoli między siedzeniami przednimi stacyjką, co zawsze odróżniało tę markę od innych. Powiedziałem mu nieopatrznie, że jego „szwedzki” samochód ma płytę podłogową z… Opla Vectry, a silnik wysokoprężny 1.9 JTD od… Fiata. Teraz już tego błędu nie popełniam. Nie chcę tracić kolejnych znajomych.
Henryk Jezierski