RENAULT LAGUNA
Wprawdzie następca tego modelu jest obecny na rynku już trzeci rok lecz Laguna w swojej wersji premierowej nadal pozostaje samochodem o nowoczesnej i – chciałoby się powiedzieć – artystycznie skończonej sylwetce. Tej oceny nie jest w stanie osłabić rynkowy sukces Laguny II, wysoko ocenianej także za stylistykę nadwozia.
W zamierzeniach menedżerów francuskiego koncernu debiutująca pod koniec 1993 roku Laguna oprócz zastąpienia mało popularnego Renault 21 miała także podjąć skuteczną rywalizację z niemieckimi przedstawicielami samochodowej klasy średniej, zwłaszcza Volkswagenem Passatem i Oplem Vectrą. Dzisiaj można powiedzieć, że były to zamierzenia oparte na solidnych podstawach.
Elegancka sylwetka, przestronne wnętrze i wysoki komfort podróżowania w połączeniu z atrakcyjną ceną sprawiły, że Laguna znalazła wielu amatorów nie tylko na rynku niemieckim ale również na tak zubożonym jak nasz. Ta tendencja powinna utrzymać się także w odniesieniu do samochodów używanych, zważywszy dodatkowy „atut” w postaci znacznej utraty wartości Laguny I z upływem lat.
HISTORIA MODELU
Grudzień 1993 | Rynkowy debiut Laguny I (wersja 5-drzwiowa). |
1995 | Wersja Grandtour (kombi). |
1998 | Lekkie zmiany stylistyczne, bogatsze wyposażenie i nowe jednostki napędowe. |
1999 | W ofercie turbodiesel 1.9 dTi i benzynowy 2.0 16V. |
Listopad 2000 | Zakończenie produkcji |
GŁÓWNE CECH UŻYTKOWE
+ ZALETY
- Funkcjonalne, pojemne i wyciszone wnętrze
- Wysoki komfort jazdy
- Skuteczny układ hamulcowy
- Duży bagażnik (zwłaszcza w wersji kombi)
- Bogata oferta silnikowa
– WADY
- Zawieszenie mało odporne na przeciążenia
- Wysokie ceny części i serwisu
- Duża utrata wartości
- Znaczna usterkowość
- Słabe wyposażenie (dotyczy aut z pierwszego okresu produkcji)
CHARAKTERYSTYKA SILNIKÓW
1.6 16V (110 KM)
Udany technologicznie i trwały, jednak za mały do tak dużego samochodu jak Laguna.
1.8 (90 KM)
Niezbyt dynamiczny lecz elastyczny, wytrzymały i oszczędny.
1.8 16V (120 KM)
Satysfakcjonująca dynamika przy niewielkim zużyciu paliwa.
2.0 (115 KM)
Wysoka kultura pracy i dobre osiągi lecz mało ekonomiczny. W mieście spala od 9 do 11 l na 100 km.
2.0 16V (140 KM)
Dynamika lepsza niż w modelu 2.0/115 KM jednakże za cenę pracy na wysokich obrotach.
3.0 V6 (170 KM)
Sześć cylindrów, świetne osiągi i kultura pracy. Całość przenosi Lagunę do klasy o jeden stopień wyższej.
3.0 V6 (194 KM)
Wersja dla amatorów jazdy zdecydowanie sportowej – prędkość maksymalna to 230 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy.
2.2 D (83 KM)
Niskie zużycie paliwa lecz kosztem słabych osiągów.
2.2 TD (115 KM)
Imponująca dynamika i elastyczność połączona z wysoką kulturą pracy.
1.9 dTi (98 KM)
Dzięki za stosowaniu technologii wtrysku bezpośredniego udało się połączyć niezłą dynamikę z niskim zużyciem oleju napędowego.
NAJCZĘSTSZE USTERKI
- Uszkodzenia alternatora i rozrusznika
- Wycieki oleju ze skrzyni biegów i silnika
- Nieszczelności pompy wody (zwłaszcza w modelach z 1995 roku)
- Niska żywotność montowanego fabrycznie akumulatora
- Niedomagania układu zapłonowego
- Niesprawności centralnego zamka
- Uszkodzenia pompy paliwa (zwłaszcza w modelach z 1995 i 1996 roku)
- Zacierające się linki gazu
- Niska trwałość układu wydechowego (korozja tłumika tylnego)
- Delikatne zawieszenie, zwłaszcza drążki stabilizatora
OPINIE FACHOWCÓW
Według niemieckiego TUV wskaźnik usterek dla pięcioletniej Laguny wynosi 9,9 proc, natomiast dla siedmioletniej – 15,7 proc. Daje to Lagunie I dopiero 53 miejsce w rankingu niezawodności. Najczęściej uszkodzeniu ulega instalacja elektryczna (10,8 proc. dla aut 3-letnich, 13,8 proc. dla aut 7-letnich), układ wydechowy (odpowiednio 3,7 i 5,7 proc.), zawieszenie przednie i tylne (1,1 i 5,5 proc.) oraz układ hamulcowy (0,1 i 4,5 proc.).
Spośród oferowanych jednostek napędowych najwyższym uznaniem cieszą się szesnastozaworowe silniki benzynowe, udanie łączące dynamikę z ekonomią. Popularne w pierwszym okresie produkcji Laguny silniki ośmiozaworowe (zwłaszcza ten o pojemności 1,8 litra) nie gwarantują specjalnej żwawości ale są za to wytrzymałe i oszczędne w eksploatacji. Nie ma natomiast zupełnie uznania w oczach fachowców wolnossący diesel o pojemności 2,2 litra i mocy 83 KM. Prestiż silników wysokoprężnych stosowanych w Lagunie ratują dwa turbodiesle – 2.2 TD o mocy 115 KM i wykonany w technologii wtrysku bezpośredniego 1.9 dTi o mocy 98 KM.
Spośród rozwiązań zauważanych wewnątrz samochodu podkreśla się ergonomicznie rozmieszczone wskaźniki i manipulatory deski rozdzielczej oraz zastosowanie materiałów wykończeniowych dobrej jakości
OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Polscy nabywcy pierwszej generacji Lagun chwalą sobie – ciągle miłą dla oka – sylwetkę tego auta, jego przestronność oraz komfort jazdy. Trzeba tu jednak wyraźnie oddzielić wersję 5-drzwiową (hatchback) od 4-drzwiowego kombi. W pierwszej poczucie przestrzeni i wygody dotyczy tylko osób siedzących z przodu, bowiem wyższym pasażerom z tylnej kanapy daje się we znaki stromo opadający dach. Tej przypadłości nie ma wersja kombi lecz akurat w jej wypadku trudno mówić o urodziwej sylwetce. Na osłodę użytkownikom „kombiaków” pozostaje 520-litrowy bagażnik i możliwość jego powiększenia aż do 1782 litrów po złożeniu tylnej kanapy.
Komfortowe, miękkie zawieszenie Laguny nie wykazuje, niestety, odporności na jej obciążenie nawet w granicach maksymalnie dopuszczalnego. Pięć dorosłych osób i kilkudziesięciokilogramowy bagaż to ładunek, który Laguna – dotyczy to głównie wersji pięciodrzwiowej – znosi wyjątkowo ciężko, włącznie z ocieraniem tylnych kół o wnęki i prześwitem wręcz uniemożliwiającym jazdę po wyboistych drogach. O jakichkolwiek próbach przeładowania samochodu, co nagminnie i cierpliwie znoszą np. poczciwe Polonezy, nie ma mowy.
Podczas upalnych dni trzeba liczyć się z konsekwencjami jakie niosą duże powierzchnie przeszklone w Lagunie oraz fakt, że te samochody rzadko kiedy wyposażone są w klimatyzację, a system nawiewu nie jest zbyt wydajny. Powyższe niedogodności rekompensowane są znakomitym przeglądem sytuacji na drodze, pewnością i łatwością prowadzenia auta oraz wysoką kulturą i ekonomią pracy większości z oferowanych jednostek napędowych.
WNIOSKI KOŃCOWE
To co, dla jednych jest wadą, dla innych stanowi poważną zaletę. W wypadku Laguny na znacznym spadku jej wartości w miarę upływu lat tracą sprzedający to auto, natomiast zyskują ci, którzy noszą się z zamiarem jego kupna. Korzyść jest tu niejako podwójna bowiem większość usterek tego samochodu pojawia się w pierwszych latach eksploatacji (instalacja elektryczna, korodujący tłumik tylny, mało wydajny akumulator itp.), toteż mamy szansę nabyć auto z już usuniętymi niesprawnościami. Oczywiście, dotyczy to transakcji z osobami dbającymi o stan techniczny swoich pojazdów, a ponadto – będącymi ich pierwszymi właścicielami.
Na szczególną satysfakcję z zakupu powinny liczyć ci, którym uda się okazyjnie nabyć Lagunę bez ukrytych wad, wyprodukowaną po 1998 roku. Będzie to bowiem samochód z już wykonanym „face liftingiem” (m.in. udany retusz świateł przednich i tylnych) oraz zdecydowanie lepiej wyposażony od swoich poprzedników. W grę wchodzą m.in. takie udogodnienia jak system ABS, cztery poduszki powietrzne, elektryczne sterowane szyby oraz klimatyzacja.
Nie bez znaczenia jest fakt, że w naszym kraju Renault ma wyjątkowo rozwiniętą sieć serwisową (także poza tzw. autoryzacją producenta), a przy odrobinie znajomości rzeczy można kupić do Laguny części zamienne nie odbiegające jakością od fabrycznych choć znacznie tańsze.
Henryk Jezierski
e-mail: henryk.jezierski@moto.gda.pl