MERCEDES STAWIA NA TECHNOLOGIĘ NANOSLIDE
Dzięki innowacyjnej technologii Nanoslide silniki Mercedes-Benz będą w przyszłości jeszcze lżejsze, bardziej wydajne i odporne na zużycie. Umożliwia ona osiągnięcie perfekcyjnie gładkiej powierzchni gładzi cylindra i znaczne ograniczenie współczynnika tarcia tłoka. W uznaniu za to osiągnięcie Mercedes-Benz otrzymał nagrodę Materialica Design + Technology Award 2011 w kategorii Surface&Technology.
Opracowana przez inżynierów Mercedes-Benz technologia Nanoslide wykorzystuje powłokę TWAS (twin-wire arc-sprayed coating), optymalizującą powierzchnię gładzi cylindrowych. Żelazo i węgiel roztapiane są w łuku elektrycznym, a następnie natryskiwane w postaci kropel – pod wpływem strumienia gazu – na wewnętrzne ścianki cylindrów. Tak powstaje nanokrystaliczna warstwa o ekstremalnie gładkiej powierzchni z drobnymi porami. W porównaniu do konwencjonalnych tulei pozwala ona na 50-proc. zmniejszenie tarcia pomiędzy tłokiem, a gładzią cylindra, a dodatkowo wyróżnia się niezrównaną odpornością na ścieranie. Efekt? Jeszcze niższe zapotrzebowanie na paliwo, mniejsza emisja szkodliwych spalin, a także lżejsze silniki.
Mercedes-Benz stosuje technologię Nanoslide już od pięciu lat w silnikach modeli ze stajni AMG. W 2011 roku trafiła ona również pod maski Mercedesów napędzanych 6-cylindrowymi motorami wysokoprężnym.
Materiały źródłowe:
Mercedes-Benz Polska
(25.10.2011)