NAJDROŻSZY W HISTORII
Jeden z dwóch niezwykle rzadkich, oryginalnych egzemplarzy modelu 300 SLR Uhlenhaut Coupé z kolekcji Mercedes-Benz Classic został sprzedany prywatnemu kolekcjonerowi za 135 milionów euro. Czyni go to najcenniejszym samochodem w historii.
Pozyskane środki zostaną przeznaczone na utworzenie ogólnoświatowego „Funduszu Mercedes-Benz”, który zapewni młodym ludziom stypendia edukacyjne i badawcze w dziedzinach nauki o środowisku oraz dekarbonizacji.
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z 1955 r. został sprzedany na aukcji prywatnemu kolekcjonerowi za rekordową sumę 135 milionów euro. To motoryzacyjna ikona i absolutna rzadkość – jeden z zaledwie dwóch zbudowanych w tamtym czasie prototypów. Model nazwany na cześć swojego twórcy i głównego inżyniera, Rudolfa Uhlenhauta, w oczach ekspertów i entuzjastów motoryzacji na całym świecie uchodzi za jeden z najlepszych przykładów samochodowej inżynierii oraz designu.
– 300 SLR Uhlenhaut Coupé to kamień milowy w rozwoju samochodów sportowych i kluczowy bohater historii, która ukształtowała naszą markę. Decyzja o sprzedaży jednego z tych dwóch wyjątkowych sportowych aut została podjęta z bardzo rozsądnym uzasadnieniem – dla dobra sprawy. Dochód z aukcji sfinansuje globalny program stypendialny. Dzięki Funduszowi Mercedes-Benz chcielibyśmy zachęcić nowe pokolenie do podążania innowacyjnymi śladami Rudolfa Uhlenhauta i opracowywania niesamowitych nowych technologii – szczególnie takich, które wspierają kluczowy cel, jakim jest dekarbonizacja i ochrona zasobów – powiedział Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz Group AG – Jednocześnie, osiągając najwyższą cenę, jaką kiedykolwiek zapłacono za samochód, dokonaliśmy czegoś niezwykłego: Mercedes-Benz jest najcenniejszym jak dotąd samochodem na świecie.
Kapitał zalążkowy na programy stypendialne
Dochód z aukcji 300 SLR Uhlenhaut Coupé posłuży jako kapitał zalążkowy dla nowej globalnej inicjatywy Mercedes-Benz. Co więcej, w nadchodzących latach producent zobowiązuje się do przeznaczenia na nią dodatkowych środków. Fundusz Mercedes-Benz zostanie podzielony na dwie podkategorie: stypendia uniwersyteckie – z myślą o edukacji i zachęcaniu studentów do realizacji/prowadzenia badań nad projektami z dziedziny nauki o środowisku – oraz stypendia szkolne – skupiające się na uczniach realizujących lokalne projekty środowiskowe w ich społecznościach. Pieniądze z programu będą kierowane do osób, które nie mają własnych środków finansowych na swoje projekty i rozwijanie ścieżki kariery. Program wykroczy poza wsparcie finansowe młodych ludzi i będzie zawierał elementy pozalekcyjne, takie jak mentoring Mercedes-Benz, otwierający nowe perspektywy kariery. Fundusz Mercedes-Benz będzie wspólnie rozwijany i zarządzany przez doświadczonego partnera, który obecnie przechodzi proces oceny. Szczegóły dotyczące wdrożenia, a także organizacji partnerskiej, zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku.
Historia i aukcja 300 SLR Uhlenhaut Coupé
Sprzedaż 300 SLR Uhlenhaut Coupé odbyła się 5 maja br. na aukcji zorganizowanej w Muzeum Mercedes-Benz we współpracy z renomowanym domem aukcyjnym RM Sotheby’s. Do udziału zaproszono wybranych klientów Mercedes-Benz oraz międzynarodowych kolekcjonerów samochodów i sztuki, którzy podzielają korporacyjne wartości Mercedes-Benz. Sprzedany na aukcji 300 SLR Uhlenhaut Coupé należał do niepublicznej kolekcji pojazdów Mercedes-Benz Classic, obejmującej ponad 1100 samochodów zbudowanych od czasu wynalezienia samochodu w 1886 r. aż do dnia dzisiejszego.
– Jesteśmy dumni, że naszą historyczną kolekcją możemy przyczynić się do tej inicjatywy – inicjatywy łączącej przeszłość z przyszłością inżynierii i rozwiązań z zakresu dekarbonizacji – powiedział Marcus Breitschwerdt, szef działu dziedzictwa Mercedes-Benz. – Prywatny nabywca zgodził się, by przy specjalnych okazjach 300 SLR Uhlenhaut Coupé był dostępny na potrzeby publicznej ekspozycji. Drugi oryginalny egzemplarz 300 SLR Coupé pozostaje własnością firmy i będzie nadal wystawiany w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
Szczególne okoliczności stojące za jego stworzeniem, unikalny design i innowacyjna technika zapewniły 300 SLR Uhlenhaut Coupé niezwykły poziom mistyki, który nie słabnie do dziś. Konstrukcja modelu wyznaczyła standardy stawiające go pośród najważniejszych motoryzacyjnych ikon na świecie – nie tylko ze względu na charakterystyczne drzwi typu „Gullwing”. Do tego dochodzą znakomite osiągi, jakie zapewnia rasowa wyścigowa technika. To wszystko zagwarantowało 300 SLR Uhlenhaut Coupé uznaną pozycję w mitologii samochodów sportowych i wyjątkowe miejsce w sercach fanów Mercedesa na całym świecie.
Materiały źródłowe:
Mercedes-Benz
(30.05.2022)