AdBlue – MOCZNIK SZCZEGÓLNEGO ZNACZENIA
AdBlue to nic innego jak markowa nazwa roztworu mocznika, rozcieńczonego z 67,5 proc. wody demineralizowanej. Posiadacze samochodów na olej napędowy, wyposażonych w katalizator z tzw. systemem SCR, muszą tę ciecz systematycznie uzupełniać. Z tego powodu samochód jest wyposażony w dodatkowy zbiornik.
Do czego służy AdBlue?
Wodny roztwór mocznika ma na celu redukcję szkodliwych tlenków azotu znajdujących się w spalinach. Realizuje się to poprzez wstrzykiwanie roztworu do spalin. Tam z powodu panującej temperatury powstaje amoniak, który następnie w katalizatorze z systemem SCR zamienia spaliny na nieszkodliwe cząstki azotu i wodę. W ten sposób spełniona jest norma Euro 6 na spaliny. Aktualnie graniczna wartość NOx wynosi 80 mg/km. Według dostępnych danych nowoczesne silniki diesla nie przekraczają 80 proc. tej wartości.
Jakie jest zużycie Adblue?
Zasada podobna do zużycia paliwa: im mocniej i częściej naciskamy na pedał przyspieszenia, tym częściej musimy uzupełniać paliwo i roztwór AdBlue. Znaczenie ma także waga samochodu. Zakłada się zużycie roztworu na poziomie 3 – 6 proc. zużytego paliwa. Zakładając spalanie wynoszące np. 6 l/100 km, na 1000 km zużyte zostanie 1,8 do 3 l roztworu. Ponieważ zbiorniki na AdBlue w poszczególnych markach mają zróżnicowaną pojemność, musimy liczyć się z koniecznością napełniania ich co 5000 km do 15000 km.
Uzupełnianie roztworu AdBlue
Jest tak samo proste, jak nalewanie paliwa. Przy nowszych modelach wlew roztworu znajduje się w pobliżu wlewu paliwa. Problem jest inny, zwłaszcza w Polsce – ciągle niewystarczająca liczba stacji paliw, w których można uzupełnić roztwór w samochodzie. Można także dokonać tego podczas przeglądów samochodu lub kupić i samemu uzupełnić. Cena jednego litra AdBlue to wydatek rzędu kilkunastu złotych. Najkorzystniej jest uzupełniać roztwór na stacjach benzynowych. Zwłaszcza, że w takim wypadku nie wytwarzamy zbędnych odpadów w formie butelek bezzwrotnych. Ważna uwaga: przy zakupie płynu w opakowaniach należy zwrócić uwagę na oznaczenie spełnianie normy ISO 22241.
Kiedy najpóźniej zatankować?
Informuje nas o tym komputer pokładowy przy pomocy ostrzegawczego sygnału. Minimalna ilość AdBlue ma wynosić jedną dziesiątą pojemności zbiornika na roztwór. Ten stan można odczytać na kokpicie. Jeżeli jest on poniżej podanej wartości, mogą nastapić problemy z uruchomieniem silnika.
Co robić przy pomyłkowym zatankowaniu?
Praktycznie jest to niemożliwe, ponieważ wąż wlewowy oleju napędowego nie pasuje do otworu na AdBlue. Do tego wlew jest oznakowany na kolor niebieski. Natomiast, gdy AdBlue zatankujemy do zbiornika paliwa, w żadnym wypadku nie wolno uruchamiać silnika. W takim przypadku zbiornik z paliwem musi być gruntownie wypłukany. W przypadku próby uruchomienia silnika po pomyłkowym zatankowaniu, do naprawy są wtryski. I są to porównywalne koszty, jak w przypadku pomyłkowego zatankowania benzyny.
Czy Adblue jest trujący?
Bezzapachowy i bezbarwny płyn nie jest trujący. Ale może oddziaływać drażniąco na oczy, skórę i drogi oddechowe. Dlatego przy kontakcie z płynem należy szybko przepłukać wodą te miejsca wodą. Podobnie, przy dłuższym oddziaływaniu kapiącego roztworu na elementy lakierowane i plastikowe, może dojść do uszkodzeń na ich powierzchni.
Oprac. Redakcja
(15.08.2023)