SEAT ALTEA 2.0 TDi
Sprawdzanie walorów tego samochodu połączyliśmy z wyprawą trzyosobowej ekipy redakcyjnej na tegoroczny Salon Samochodowy w Genewie. Do przejechania w jedną stronę i bez noclegu – z krótkimi przerwami na zmiany za kierownicą – było blisko 1700 km, a więc dystans dosyć znaczący. Oprócz dysponowania autem wystarczająco szybkim, aby maksymalnie wykorzystać atuty niemieckich i szwajcarskich autostrad, zależało nam na minimalizacji kosztów podróży (głównie paliwa) oraz bagażniku wystarczająco pojemnym do transportu materiałów prasowych w drodze powrotnej.
Trójmiejski dealer Seata zaproponował nam Alteę z dwulitrowym, 140-konnym turbodieslem. Nie wahaliśmy się ani chwili. Choćby dlatego, że w grudniu 2004 roku mieliśmy do dyspozycji ten sam model wyposażony w silnik 1.9 TDi o mocy 105 KM. Skoro to auto wprawiło nas w miłe zaskoczenie swoją dynamiką i znakomitym zawieszeniem, to po jednostce napędowej silniejszej aż o jedną trzecią mocy mogliśmy spodziewać się jeszcze przyjemniejszych odczuć.
I tak rzeczywiście było. Na niemieckich i szwajcarskich autostradach widok samochodów ze znakiem Seata to rzadkość. Altea wprowadzona do sprzedaży ledwie rok temu to rzadkość jeszcze większa. Zapewne dlatego tamtejszym tubylcom szczęki opadały, gdy niewielkie czerwone autko o intrygujących kształtach przemykało obok dostojnych BMW, Mercedesów i Audi niczym meteoryt. Nic dziwnego. 140 KM mocy i 320 Nm momentu obrotowego pod kontrolą sprawnego kierowcy jest w stanie zapewnić efekty godne rasowego auta sportowego.
A propos ostatniego określenia… Altea wprowadzona została na rynek jako pierwszy samochód typu MSV (Multi Sports Vehicle) czyli uniwersalny pojazd sportowy. Jeśli tę cechę rozumieć np. jako przestronność wnętrza pozwalającego na wygodną jazdę także pasażerom z tyłu, to – całkowita zgoda. Jeden z redaktorów „MOTO” liczy prawie 2 m wysokości (dokładnie 197 cm) lecz mieścił się na tylnej kanapie nie tylko bez problemów ale także wystarczająco wygodnie, aby zapadać w głęboki sen podczas przerw między prowadzeniem auta. Z typowymi sportowymi samochodami Altea wygrywa również wielkością bagażnika (ponad 400 litrów) i funkcjonalnością jego zagospodarowania.
Reszta nie odbiega od standardów dla tej klasy aut. Dopasowane i głębokie fotele przednie pozwalają lepiej „integrować się” z pojazdem np. podczas szybkiego pokonywania ostrych zakrętów, starannie rozlokowane wskaźniki i manipulatory nie dekoncentrują podczas jazdy, a mocno przeszklone nadwozie gwarantuje pełny przegląd sytuacji na drodze. Testowanym samochodem z powodzeniem pokonaliśmy m.in. krętą, górską i śliską drogę na górę Sandoz (prawie 1.700 m n.p.m.) pod francuskim miasteczkiem Annecy, skąd roztacza się zapierający dech w piersiach widok na Mont Blanc i inne alpejskie szczyty.
Z konstrukcyjnych niedoróbek zauważonych podczas tygodniowego użytkowania Altei na łącznym dystansie 4 tys. km najbardziej dawał nam się we znaki „patent” polegający na chowaniu wycieraczek szyby przedniej w osłonach słupków. To rozwiązanie z pewności korzystnie wpływa na aerodynamikę auta lecz okazuje się fatalne, gdy pada obfity śnieg. Wycieraczki „magazynują” go bowiem pod wspomnianymi osłonami, a następnie rozmazują po szybie.
Nie od rzeczy będzie wspomnieć o oryginalnej i wyjątkowo urodziwej stylistyce nadwozia tego modelu Seata, zbudowanego na płycie podłogowej VW Golfa V. Sami doświadczyliśmy dużego zainteresowania, jakie sylwetka „naszego” samochodu wzbudzała wśród innych użytkowników dróg w Niemczech, Szwajcarii i Francji. Główna w tym zasługa Waltera de’Silva – szefa zespołu projektantów Seata, który przed zatrudnieniem w tej firmie dał się poznać m.in. jako autor pięknej Alfy Romeo 156.
Sportowy charakter Altei w połączeniu z nietypowymi dla tego rodzaju aut gabarytami (zwłaszcza wysokością), każe zadać pytanie o jej bezpieczeństwo bierne. Z oczywistych względów (trasę Gdańsk – Genewa – Gdańsk pokonaliśmy szczęśliwie) polegamy tutaj na werdyktach kompetentnych instytucji. Otóż 25 listopada 2004 roku ogłoszono wyniki testów Euro NCAP w kategorii jednobryłowych samochodów kompaktowych. Altea jako jedyna uzyskała 5 gwiazdek za ochronę kierowcy i pasażerów (na 5 możliwych), 4 gwiazdki za ochronę dzieci (na 5 możliwych) i 3 gwiazdki za ochronę pieszych (na 4 możliwe), pozostawiając w pobitym polu m.in. Toyotę Corollę Verso (odpowiednio: 5,4,2), Renault Scenic (5,3,2) i Forda Focusa C-Max (4,4,3).
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
SEAT ALTEA 2.0 TDi 16v 140 STYLANCE
Dane techniczne i eksploatacyjne:
SILNIK
Usytuowanie: z przodu, poprzecznie
Pojemność: 1968 cc
Liczba i układ cylindrów: 4, rzędowy
Średnica cylindra x skok tłoka: 81,0 x 95,5 mm
Stopień sprężania: 18,5:1
Układ zasilania: wtrysk bezpośredni na pompowtryskiwaczach, turbodoładowany, intercooler
Moc maksymalna: 103 kW (140 KM) przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 1750-2500 obr/min
Paliwo: olej napędowy
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Rodzaj: przedni
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Felgi: 6,5J x 16″
Ogumienie: 205/55 R 16
UKŁAD KIEROWNICZY
Typ: ze wspomaganiem elektrycznym
Minimalny promień skrętu: 5,45 m
UKŁAD HAMULCOWY
Typ: hydrauliczny ze wspomaganiem, dwuobwodowy
Przód: tarczowe wentylowane 288 x 25 mm
Tył: tarczowe wentylowane 255 x 10 mm
ZAWIESZENIE
Przód: niezależne typu McPherson
Tył: wielowahaczowe typu Multilink
NADWOZIE – WYMIARY, MASY
Długość/szerokość/wysokość: 4280/1568/1768 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Masa własna: 1430 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 2025 kg
Pojemność bagażnika: 409 l
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 201 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,9 s
Przyspieszenie od 0 do 1000 m ze startu zatrzymanego: 31,4 s
Elastyczność (V bieg) od 80 do 120 km/h: 8,9 s
Elastyczność (VI bieg) od 80 do 120 km/h: 11,1 s
Zużycie paliwa na 100 km: cykl miejski – 7,7 l, cykl pozamiejski – 4,8 l, średnio – 5,9 l
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Poduszki powietrzne kierowcy, pasażera oraz boczne,
kurtyny powietrzne,
system ABS + TCS,
regulacja wysokości i głębokości kierownicy,
regulacja wysokości i lędźwiowa fotela kierowcy,
składana i dzielona tylna kanapa,
przednie i tylne szyby regulowane elektrycznie z systemem „one touch”,
zamek centralny sterowany pilotem w kluczyku,
szyby atermiczne,
system wycieraczek szyby przedniej zintegrowany w przednich słupkach A,
radioodtwarzacz CD z wielkoformatowym wyświetlaczem w konsoli centralnej, 8 głośnikami oraz sterowaniem z kierownicy,
automatyczna klimatyzacja dwustrefowa „CLIMATRONIC”,
elektrycznie składane i regulowane lusterka boczne,
przednie lampy przeciwmgielne,
komputer pokładowy.
WYBRANE WYPOSAŻENIE DODATKOWE (ZA DOPŁATĄ)
Lakier metalik, mica, perłowy (1.990 zł),
lakier brylant (990 zł),
dach szklany otwierany elektrycznie (2.290 zł),
podgrzewane fotele przednie (1.190 zł),
system ESP + wspomaganie hamowania EBA (2.990 zł),
tapicerka skórzana (7.990 zł),
zmieniacz CD (1.990 zł),
system nawigacji satelitarnej (15.990 zł),
czujniki parkowania (1.590 zł),
przyciemniane szyby boczne tylne (690 zł).
CENA WERSJI STANDARDOWEJ (stan na 15 kwietnia 2005)
89.990 zł