NOWE SCANIE W WERSJI TERENOWEJ
Scania poszerza swoją ofertę o nowe samochody ciężarowe serii P i G, dostosowane do użytkowania w trudnych warunkach terenowych. Dzięki zmodyfikowaniu kształtu przodu kabiny i zastosowaniu wielu wzmocnionych elementów wyposażenia, pojazdy te wyróżniają się na tle konkurencji i wytrzymują intensywną eksploatację w surowych warunkach, bez narażania użytkownika na niepotrzebne przestoje.
Nowe terenowe samochody ciężarowe Scania zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o najtrudniejszych warunkach eksploatacji, jakie można napotkać w branży transportowej. Modyfikacje wprowadzone z przodu kabiny mają charakter czysto funkcjonalny. Obejmują rozwiązania zapewniające ochronę wrażliwych podzespołów, tym samym przyczyniając się do redukcji kosztów napraw i minimalizacji bezproduktywnych przestojów.
Początkowo na rynek trafią pojazdy terenowe z przestronnymi kabinami Scania serii G. Nieco później dołączy do nich pełna gama modeli serii P. Nowe samochody ciężarowe naturalnie wykorzystują wszelkie udoskonalenia, nowe cechy i funkcje wprowadzone w pojazdach Scania, np. takie jak układ zmiany biegów Scania Opticruise z terenowym trybem działania, nowe funkcje sterowania przyczepnością kół, nowy zwalniacz o większej skuteczności hamowania przy małych prędkościach jazdy, a także wszystkie innowacje w obrębie podwozia.
Wytrzymały zderzak
W celu ochrony elementów kabiny przed kontaktem z przeszkodami, solidny stalowy zderzak został wysunięty do przodu o 135 mm – to o 80 mm więcej w porównaniu z dotychczas stosowanym wysuniętym zderzakiem, nadal pozostającym w ofercie. Mimo większego wysunięcia, nowy zderzak zapewnia pełny 25-stopniowy kąt natarcia, pozwalający, w połączeniu m.in. z dużym kątem rampowym i kątem zejścia, na zaklasyfikowanie pojazdu do kategorii samochodów terenowych, zwolnionych z obowiązku montażu przedniej belki przeciwnajazdowej. Zderzak jest niezwykle wytrzymały i nie ulega deformacji nawet pod wpływem dość mocnych uderzeń. Stanowi odrębny element konstrukcyjny. Nie jest połączony z żadnymi podzespołami, które mogłyby zostać uszkodzone wskutek uderzenia, co ogranicza konieczność udawania się do stacji obsługi w celu dokonania napraw.
35-tonowy (350 kN) uchwyt do holowania
W zderzak wbudowano wytrzymały uchwyt do holowania o nośności 35 ton (o 10 ton większej w porównaniu z uchwytem standardowym), który w większości sytuacji umożliwia wyciągnięcie ugrzęźniętego pojazdu bez konieczności jego rozładowywania. Bezpośrednio za zderzakiem znajduje się osłona chroniąca spód chłodnicy powietrza doładowującego i chłodnicy silnika oraz przednią część miski olejowej.
Dostęp serwisowy
Szeroki, antypoślizgowy stopień u góry zderzaka, wraz z dodatkowym, rozkładanym stopniem wbudowanym poniżej uchwytu do holowania, ułatwiają oczyszczanie przedniej szyby. Bezpieczeństwo podczas wykonywania tej czynności zapewniają dwa poprzeczne uchwyty zamocowane do przedniego grilla.
„Właściwy” wygląd
Wygląd nowych terenowych samochodów ciężarowych określa ich pochodzenie i ułatwia realizację najtrudniejszych zadań transportowych. Masywny, czarny przedni grill i zderzak podkreślają solidność pojazdu, a motyw „panoramicznego T” nie pozostawia wątpliwości, że to Scania. Ponadto, liczne unikatowe detale o charakterze stylistycznym i funkcjonalnym jeszcze bardziej wyróżniają te pojazdy na tle konkurencji.
Reflektory główne i lampy kierunkowskazów stanowią odrębne elementy. W celu skuteczniejszej ochrony przed uderzeniem zostały osadzone w większej odległości od krawędzi zderzaka. Reflektory główne, a także dostępne w opcji reflektory przeciwmgielne i dalekosiężne, wbudowane w zderzak, są osłonięte stalowymi siatkami. Dostępny jest także wysokociśnieniowy układ spryskiwania reflektorów. Aby uniknąć uszkodzeń w wyniku słabych uderzeń o przeszkody, stopnie wejściowe odseparowano od zderzaka. Dolny stopień jest podwieszony na gumowych pasach, odchylających się w kontakcie z przeszkodą. Pompa układu podnoszenia kabiny jest bezpiecznie ukryta za zderzakiem po prawej stronie pojazdu.
Materiały źródłowe:
Scania Polska
(15.11.2011)