FIAT FIORINO QUBO
Sopot był we wtorek, 15 lipca 2008 miejscem oficjalnej, polskiej premiery Fiata Fiorino Qubo. W imprezie, która o dwa miesiące wyprzedziła europejski debiut tego modelu uczestniczył m.in. Enrico Pavoni, prezes zarządu Fiat Auto Poland (na zdjęciu drugi z lewej). Zarówno on jak i pozostali przedstawiciele kierownictwa firmy nie kryli dużych nadziei, jakie wiążą z osobową wersją nowego „dostawczaka”. Ma ona podjąć skuteczną rywalizację z innymi pretendentami do tytułu lidera w tym segmencie, zwłaszcza ze Skodą Roomster, sprzedawaną na naszym rynku w liczbie około ćwierci tysiąca egzemplarzy miesięcznie.

Fiorino Qubo – efekt współpracy Fiata z grupą PSA (Peugeot i Citroen), produkowany jest w zakładach Tofas w Bursie (Turcja). Został zaprojektowany w oparciu o rewolucyjną w swojej prostocie ideę „free-space” dzięki której oferuje rekordowo przestronne wnętrze w kompaktowych wymiarach. Liczy 395,9 cm długości, 173,5 cm wysokości i 171,6 cm szerokości, co w połączeniu ze średnicą zawracania poniżej 10 metrów umożliwia łatwe manewrowanie w wąskich ulicach centrum miast. Co więcej, Qubo łączy w sobie cechy pojazdu wielofunkcyjnego: w warunkach miejskich prowadzi się łatwo, jak typowy city-car, a jednocześnie oferuje przestrzeń oraz komfort porównywalny do minivanów. Pięć pełnowymiarowych, wygodnych miejsc i bagażnik o pojemności od 329 do 2500 litrów to walory nie do pogardzenia.

Standardowo nieźle wyposażony Fiorino Qubo proponuje także duży wybór nowoczesnych opcji zaawansowanych technologicznie, jak np. zrobotyzowana skrzynia biegów Dualogic dla silnika 1.3 16v Multijet 75 KM, czy – znany z innych modeli Fiata – system Blue & Me umożliwiający bezprzewodową łączność telefoniczną za pomocą bluetooth. System ten rozpoznaje polecenia głosowe, odczytuje głosowo wiadomości sms, a także umożliwia podłączenie urządzeń zewnętrznych poprzez port USB.
Nabywcy Qubo mają do wybory dwie jednostki napędowe. Pierwsza to silnik benzynowy o pojemności 1.4 l, mocy 73 KM dostępnej przy 5200 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 118 Nm osiąganym już przy 2600 obr./min. Silnik ten może zostać wyposażony w instalację LPG. Druga jednostka napędowa to 1.3 Multijet 16v o mocy 75 KM – najmniejszy i najbardziej zaawansowany silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem Common Rail drugiej generacji. Osiąga maksymalny moment obrotowy 190 Nm już przy 1750 obr/min. Niskie zużycie paliwa sprawia, że ten samochód bez problemu przejedzie 1000 km na zawartosci jednego zbiornika paliwa.

Okres między przeglądami samochodu wydłużony został do 30.000 km lub 2 lat, a jego gwarancja obowiązuje do 3 lat lub miliona kilometrów przebiegu i obejmuje m.in.:
– naprawę lub wymianę uszkodzonego elementu,
– robociznę niezbędną do wykonania naprawy lub wymiany
– materiały niezbędne do wykonania naprawy lub wymiany
– pomoc drogową assistance na terenie całej Europy
Podczas jazdy testowej z Sopotu do Chałup mieliśmy okazję praktycznego sprawdzenia walorów Fiorino Qubo z silnikiem wysokoprężnym 1.3 16v Multijet w wersji wyposażenia Dynamic za niebagatelną kwotę 56 tys. zł. Świadomie wybraliśmy znaną nielicznym kierowcom z Trójmiasta lokalną drogę między Redą, a Puckiem – wąską, wyboistą i krętą. Zawieszenie samochodu spisywało się na tej trasie bez zarzutu skutecznie neutralizując nierówności nawierzchni. Pozytywne odczucia wzbudzały także: bliskie standardom aut osobowych wykończenie wnętrza, dobry przegląd sytuacji na drodze uzyskany m.in. dzięki wysokiej pozycji kierowcy oraz ponadprzeciętne wyciszenie pracy turbodiesla.

Niestety, ten ostatni z pewnością nie zadowoli zwolenników jazdy dynamicznej. 75 KM mechanicznych rozpędza ważące 1,3 tony auto zbyt długo i trudno założyć, aby wartościową rekompensatą dla tej przypadłości było niskie zużycie paliwa. Zwłaszcza, że uzyskuje się je na dalekich trasach, tymczasem dzięki swoim niewielkim gabarytom zewnętrznym (w tym długości poniżej 4 metrów) i zwrotności Fiorino Qubo jest jakby stworzony dla jazdy w warunkach miejskich, a tu dobre przyspieszenie jest wręcz nieodzowne. Zresztą nie tylko tu, o czym wie każdy kierowca.
Lipcowa prezentacja Qubo stanowiła także okazję do przedstawienia wyników Fiat Auto Poland za pierwsze półrocze br. Z liczbą 16.189 sprzedanych samochodów osobowych spółka zajmuje trzecie miejsce na polskim rynku, posiadając w nim 9,4-procentowy udział. Jeszcze lepiej przedstawia się pozycja Fiata na rynku samochodów dostawczych. Ich sprzedaż w liczbie 5.827 szt. daje włoskiemu koncernowi pierwsze miejsce w Polsce oraz ponad 20-procentowy udział w rynku. Łączne wyniki z obydwu segmentów to 22.016 sprzedanych samochodów i pozycja lidera w naszym kraju z 11-procentowym udziałem w rynku oraz 11,6-procentowym wzrostem wobec wyników z I półrocza 2007 roku.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
FIAT FIORINO QUBO
Dane techniczne wspólne dla obydwu wersji silnikowych:
Przeniesienie napędu:
Napęd – przedni
Liczba biegów – 5 + wsteczny
Instalacja elektryczna:
Pojemność akumulatora – 50 Ah
Alternator – 75 A (90 A dla wersji z klimatyzacją)
Układ kierowniczy:
Typ – przekładnia zębatkowa z hydraulicznym wspomaganiem kierownicy
Średnica zawracania – 9,95 m
Hamulce (T – tarczowe, B – bębnowe):
Przednie – T 284 mm
Tylne – B 203 mm (B 228 mm dla wersji z silnikiem Diesla)
Zawieszenie:
Przednie – niezależne typu McPherson
Tylne – belka skrętna
Koła:
Ogumienie dla felg stalowych – 185/65/15
Ogumienie dla felg ze stopów lekkich – 195/55/16
Wymiary:
Długość/szerokość – 3959 mm/1716 mm
Wysokość bez obciążenia – 1735 mm
Wysokość z relingami dachowymi – 1803 mm
Rozstaw osi – 2513 mm
Rozstaw kół bez obciążenia z przodu/z tyłu – 1462 mm/1464 mm
Pojemność bagażnika VDA minimalna/maksymalna – 329 l/2500 l
Masy, pojemności:
Zbiornik paliwa – 45 l
Masa samochodu gotowego do jazdy – 1255 kg (1275 kg dla wersji z silnikiem Diesla)
Maksymalna masa przyczepy bez hamulca/z hamulcem – 400 kg/600 kg
Kolorystyka:
Fiorino Qubo dostępny jest w 9 kolorach nadwozia: 4 pastelowych i 5 metalizowanych oraz z trzema rodzajami tapicerki. Połączenie tych elementów daje 27 różnych kombinacji.
Kolory pastelowe – Czerwony Rumba, Biały Ambient
Kolory pastelowe odpłatne – Kość Słoniowa Paganini, Niebieski Line
Kolory metalizowane – Czerwony Bolero, Zielony Disco, Niebieski Cool Jazz, Szary Minimal, Szary Rockabilly
Wybrane wyposażenie:
Wersja Fresh (standardowa):
ABS z rozdzielaczem siły hamowania EBD
4 poduszki powietrzne (2 przednie i 2 boczne)
Wspomaganie kierownicy
Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach
Szyby przednie sterowane elektrycznie
Centralny zamek sterowany pilotem
Dwoje drzwi bocznych przesuwnych
Przystosowanie do montażu radia (okablowanie)
Zagłówki przednie i tylne
Automatyczna blokada drzwi podczas ruchu pojazdu (od 5 km/h)
15 calowe koła stalowe
Wersja Active (dodatkowo do Fresh):
Fotel kierowcy z regulacją wysokości
Fotel kierowcy z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego
Podłokietnik przedni
Wersja Dynamic (dodatkowo do Active) :
Klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym
Reflektory przeciwmgielne
Radioodtwarzacz CD z MP3
Lusterka boczne regulowane elektrycznie i podgrzewane
Zderzaki w kolorze nadwozia
Lakierowane lusterka boczne
Dzielona tylna kanapa (40/60)
Dane techniczne dla wersji z silnikiem benzynowym 1.4 73 KM:
Silnik:
Liczba cylindrów, położenie – 4, rzędowo
Pojemność skokowa – 1360 cc
Stopień sprężania – 10,5:1
Moc maksymalna – 54 kW (73 KM) przy 5200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy – 118 Nm (12 kgm) przy 2600 obr/min
Norma ekologiczna – Euro 4
Rozrząd (sterowanie) – 2 OHC
Układ paliwowy – fazowany, sekwencyjny wtrysk wielopunktowy MPI z blokadą powrotu paliwa
Osiągi, zużycie paliwa:
Prędkość maksymalna – 155 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (2 osoby + 20 kg) – 16,2 s
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl miejski/cykl pozamiejski/cykl mieszany) – 8,8/5,9/7,0
Emisja CO2 – 165 g/km
Dane techniczne dla wersji z silnikiem Diesla 1.3 16v Multijet 75 KM:
Silnik:
Liczba cylindrów, położenie – 4, rzędowo
Pojemność skokowa – 1248 cc
Stopień sprężania – 17,6:1
Moc maksymalna – 55 kW (75 KM) przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy – 190 Nm (19,4 kgm) przy 1750 obr/min
Norma ekologiczna – Euro 4
Rozrząd (sterowanie) – 1 OHC
Układ paliwowy – wtrysk bezpośredni typu Multijet z common rail sterowany elektronicznie z turbosprężarką i interoolerem
Osiągi, zużycie paliwa:
Prędkość maksymalna – 155 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (2 osoby + 20 kg) 16,5 s
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl miejski/cykl pozamiejski/cykl mieszany) – 5,7/3,8/4,5 l
Emisja CO2 – 119 g/km
Ceny Fiorino Qubo:
1.4 73 KM Fresh – 39.990 PLN
1.4 73 KM Active – 42.990 PLN
1.4 73 KM Dynamic – 48.990 PLN
1.3 Multijet Active 75 KM (diesel) – 49.990 PLN
1.3 Multijet Dynamic 75 KM (diesel) – 55.990 PLN
Ceny modeli porównywalnych do Fiata Fiorino Qubo 1.4 Fresh (w PLN):
Opel Meriva 1.4 Essentia – 50.090
Peugeot Partner 1.4 Origin – 49.900
Renault Kangoo 1.2 16V Access – 48.050
Citroen Berling First 1.4 75 HP Impress – 47.900
Peugeot Bipper Tepee 1.4 Presence 75 HP – 47.400
Citroen Nemo 1.4i 75 HP X – 47.400
Skoda Roomster 1.2 12V – 45.700
Renault Modus 1.2 16V Alize – 45.500
Nisan Note 1.4 Visia – 44.900
Honda Jazz 1.2 S – 44.400
Ford Fusion 1.4 16V Ambiente – 43.560
Renault Grand Modus 1.2 16V Authentique – 43.200
Fiat Fiorino Qubo 1.4 Fresh – 39.900